Περιορίζοντας τον χρόνο οθόνης του παιδιού

Αυτό είναι το αποτέλεσμα νέας μελέτης. Οι γονικοί περιορισμοί κατά την παιδική ηλικία και την εφηβεία δεν είχαν σημαντική επίδραση στη χρήση της τεχνολογίας αργότερα στην ενηλικίωση.

«Όταν ρωτήσαμε τους γονείς παιδιών και εφήβων, ακούσαμε ότι μια μεγάλη ανησυχία που είχαν ήταν μήπως τα παιδιά καταλήξουν να είναι εθισμένα στην τεχνολογία ως νέοι ενήλικες, ειδικά αν δεν ήταν αρκετά προσεκτικοί ως γονείς μέχρι τώρα», δηλώνει ο επικεφαλής της έρευνας. «Διαπιστώσαμε, συνεχίζει, ότι η χρήση της τεχνολογίας στα νεαρά άτομα ποικίλλει μεταξύ τους και εξαρτάται περισσότερο από τα τρέχοντα κοινωνικά περιβάλλονται των νέων παρά από το πώς ήταν η ζωή τους νωρίτερα. Αυτά είναι χωρίς αμφιβολία καλά νέα για τους γονείς».

Τι επηρεάζει τη χρήση της τεχνολογίας καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν;

Υπάρχει ένα αυξανόμενο σώμα έρευνας που εξετάζει πως η χρήση της τεχνολογίας στα παιδιά και τους εφήβους επηρεάζει τη σωματική και ψυχική τους υγεία και την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. Ωστόσο, δεν υπάρχει αρκετή έρευνα για το αν η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας κατά την παιδική ηλικία και την εφηβεία συνεχίζεται έως την ενηλικίωση. 

Για να καλύψουν αυτό το κενό και να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες των γονέων οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, θέλησαν να διερευνήσουν πόση χρήση τεχνολογίας στην νεαρή ηλικία επηρεάζει τη χρήση της αργότερα. Ανέλυσαν δεδομένα από περίπου 1.200 νεαρούς ενήλικες και διαπίστωσαν, ότι στη διάρκεια της εφηβείας, η πρόσβαση σε συσκευές και ο χρόνος που αφιερώθηκε στη τεχνολογία προέβλεψε το χρόνο που αφιέρωσαν στην ενηλικίωση, αλλά μόνο σε μικρό βαθμό. 

Υπήρχαν μερικοί παράγοντες που επηρέασαν τον χρόνο που οι νέοι περνούσαν μπροστά στην οθόνη όπως το σχολείο και οι φίλοι τους. Για παράδειγμα ένας που συμμετείχε στη μελέτη περιέγραψε την προηγούμενη βαριά χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης λέγοντας ότι το ερώτημα ήταν «πως θα δείξετε ότι είχατε μια ζωή…» Και μία νεαρή κοπέλα δήλωσε ότι ήταν αντίθετη στη χρήση της εφαρμογής δημοσίευσης φωτογραφιών, αλλά οι φίλες της την πίεσαν να το κάνει. 

Γενικά οι νέοι χρησιμοποιούν λιγότερο από τις νέες κοπέλες τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά παίζουν περισσότερο βιντεοπαιχνίδια. 

Τα νεαρά άτομα που ρωτήθηκαν στην έρευνα ήταν θετικοί ή αρνητικοί απέναντι στην τεχνολογία ανάλογα με τη συμπεριφορά των γονέων τους. Πολλοί από αυτούς χρησιμοποίησαν την τεχνολογία περισσότερο από ότι νόμιζαν ότι ήταν σωστό στη διάρκεια της ενηλικίωσής τους, λέγοντας ότι οι τρέχουσες καταστάσεις, σχολείο, εργασία, φίλοι, το έκαναν απαραίτητο. Όμως τα μηνύματα των γονέων τους επηρέασαν τον τρόπο που χρησιμοποίησαν την τεχνολογία αργότερα όταν είχαν οικογένεια. 

Πρέπει λοιπόν οι γονείς να περιορίσουν τον χρόνο μπροστά στην οθόνη των παιδιών τους;

Φυσικά και πρέπει να υπάρχουν όρια. Οι ειδικοί δηλώνουν ότι ο υπερβολικός χρόνος οθόνης για τα παιδιά στην ηλικία των 24 έως 36 μηνών, συσχετίστηκε με κακή απόδοση σε ορόσημα ανάπτυξή τους όπως η επικοινωνία και η επίλυση προβλημάτων.

Στις ηλικίες δε των 14 έως 24 ετών, διαπιστώθηκε ότι τα κοινωνικά μέσα αύξησαν τα συναισθήματα άγχους και κατάθλιψης. Όμως οι ερευνητές επίσης διαπίστωσαν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στους νέους να βρίσκουν ευκολότερα υποστήριξη ψυχικής υγείας και να δημιουργούν ομάδες ιδιαίτερα σημαντικές γι’ αυτούς.

Επίσης γνωρίζουμε ότι υπάρχουν θετικές επιπτώσεις όπως τα παιδιά που συνδέονται με παππούδες και γιαγιάδες που είναι μακριά, όμως χρειάζεται προσοχή για την υπερβολική χρήση ή για ότι είναι ακατάλληλο για την ηλικία του παιδιού.

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν βοηθήσει πάρα πολύ στην αλληλεπίδραση των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Απλά οι γονείς πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά να αποκτήσουν καλές συνήθειες, όπως να κλείσουν τις ηλεκτρονικές συσκευές τους αρκετή ώρα πριν από τον ύπνο.

Προειδοποιητικά σημάδια υπερβολικής χρήσης.

Εκτός από την καλλιέργεια υγιών τεχνολογικών συνηθειών στα παιδιά, οι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν τα σημάδια ότι τα παιδιά περνούν πολύ χρόνο μπροστά στην οθόνη. Όπως:

  • Φυσικά προβλήματα, όπως κόπωση των ματιών, να χρειαστούν γυαλιά, πονοκεφάλους, πόνους στην πλάτη ή κόπωση.
  • Αποκλεισμός άλλων δραστηριοτήτων, όπως αλληλεπίδραση με αδέλφια ή φίλους και άρνηση για παιχνίδι έξω από το σπίτι.
  • Ανάπτυξη συναισθηματικών αλλαγών, όπως δυσκολία στο να φύγουν μπροστά από την οθόνη παρά τα σαφή όρια των γονέων, ευερεθιστότητα ή άλλες αλλαγές στη συμπεριφορά τους.

Εάν το παιδί ή ο έφηβος χρησιμοποιεί υπερβολικά την τεχνολογία, συζητήστε μαζί του. Βοηθήστε τα παιδιά να αντικαταστήσουν το χρόνο της οθόνης με μια άλλη δραστηριότητα και ζητήστε τη γνώμη τους για να βρείτε μία λύση. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να τα ρωτήσετε αν ο εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο παίζει ρόλο στον αυξημένο χρόνο που περνούν μπροστά στην οθόνη.