Υπολογίζεται ότι το 3%-5% των παιδιών σχολικής ηλικίας υποφέρουν από τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ).
Κείμενο: Λίνα Κατσίγκρη-Krarup, PhD
Η συγκεκριμένη διαταραχή εμφανίζεται αρχικά στην προσχολική ηλικία και υπερτερεί εμφανώς στα αγόρια. Τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ είναι η υπερκινητικότητα, η απροσεξία,ο παρορμητισμός, η αδυναμία στη συγκέντρωση και η εύκολη διάσπαση προσοχής.
Ποια είναι τα συμπτώματα;
Προσχολική ηλικία
Το παιδί πολύ συχνά χαρακτηρίζεται από τους γονείς του ως:
– Ανήσυχο
– Άτακτο
– Δύσκολο
– Ζωηρό
Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού
-Τα παιδιά που υποφέρουν από ΔΕΠ-Υ δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες.
-Πολύ συχνά χάνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα.
– Δεν περιμένουν τη σειρά τους.
– Διακόπτουν συχνά το συνομιλητή ή το δάσκαλο τους.
– Μιλούν υπερβολικά.
– Γίνονται συχνά ενοχλητικά απέναντι στους άλλους.
Στο γυμνάσιο – λύκειο
– Έντονες δυσχέρειες στη μελέτη.
– Δυσκολίες στη παρακολούθηση του σχολείου σε όλα τα επίπεδα.
– Χαμηλή αυτοεκτίμηση.
– Ανασφάλεια.
– Απομόνωση.
– Ριψοκίνδυνη συμπεριφορά.
– Επιθετικότητα.
– Συχνά ατυχήματα.
– Πιθανή χρήση ουσιών.
Η Νευρογλωσσολογική θεραπευτική Προσέγγιση
Οι νευροεπιστήμες και συγκεκριμένα η νευρογλωσσολογία είναι σε θέση να δώσει τη λύση στην αποκατάσταση της ΔΕΠ-Υ κι αυτό διότι η συγκεκριμένη μαθησιακή διαταραχή είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη λειτουργικότητα του εγκεφάλου. Ο μαθητής με τη βοήθεια του ρυθμού μαθαίνει μέσα από μια σειρά εξειδικευμένων ασκήσεων να συγκεντρώνεται, ελέγχοντας τις εγκεφαλικές αφαιρέσεις που προκαλούνται από τη ΔΕΠ-Υ. Από τη στιγμή που ο μαθητής βιώνει την κατάσταση της συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, είναι έτοιμος να τη βιώσει και στο σχολείο ενώ τα συμπτώματα σταδιακά υποχωρούν. Ο τρόπος και η μεθοδολογία που ακολουθούνται είναι ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες, τη σοβαρότητα και τη μορφή που συναντάμε στην κάθε περίπτωση. Η θεραπεία κυμαίνεται από εννέα έως δώδεκα μήνες.
Η Λίνα Κατσίγκρη είναι Νευρογλωσσολόγος – Λογοπεδικός. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος νευρογλωσσολογίας και πολιτικών επιστημών (BSc) του Πανεπιστημίου Βρυξελλών (VUB), κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών (MA) σε ανώτερες σπουδές γλωσσολογίας – γνωστική γλωσσολογία, πολυγλωσσία (VUB) και διδακτορικού διπλώματος (PhD) με θέμα The Dyslexic Brain: A Neurolinguistic Approach to the Logopedic Treatment of Dyslexia (VUB). Από το 1996, εργάζεται ως σύμβουλος σε θέματα που αφορούν στις ανώτερες λειτουργίες του εγκεφάλου όπως είναι ο λόγος, η μάθηση και η ανάγνωση, την παθολογία και την αποκατάσταση τους. Παράλληλα συνεργάζεται με ξενόγλωσσα σχολεία στην Ελλάδα, το Βέλγιο και την Ελβετία. Έχει παρουσιάσει εργασίες σε παγκόσμια επιστημονικά συνέδρια και έχει εκδώσει επιστημονικά άρθρα και βιβλία.