Η συμπεριφορά του παιδιού που ανησυχεί τους παιδοψυχολόγους

Ο παιδοψυχολόγος μιλά με τόσους πολλούς γονείς που ανησυχούν για την ανάπτυξη ή τη συμπεριφορά του παιδιού τους. Και οι ερωτήσεις τους πολλές: «πρέπει να ανησυχώ γιατί το παιδί μου κάνει αυτό…» «η πρέπει να ανησυχώ γιατί το παιδί μου είπε ότι…»

Οι γονείς ασφαλώς και ανησυχούν αλλά απλά δεν μπορούν να ανησυχούν για τα πάντα. Όσο αγαπούν τα παιδιά τους και προσπαθούν όσο το δυνατόν περισσότερο να τους «εξασφαλίσουν» μία ευτυχισμένη παιδική ηλικία, κάνουν το καλύτερο που μπορούν.

Σύμφωνα λοιπόν με τους ειδικούς:

Μην ανησυχείτε.

 

Αν είστε ένα θετικό πρότυπο.

Ο γονέας που εργάζεται δεν είναι δυνατόν να περνά πάντα όλη την ημέρα με τα παιδιά του. Όμως αυτό που είναι σημαντικό είναι η ποιότητα του χρόνου που περνάει με αυτά. Όταν είστε μαζί τους, είτε για μία ώρα είτε για μία μέρα, ανταποκριθείτε στις ανάγκες τους. Δώστε τους όλη την προσοχή σας. Και κατά τη διάρκεια της εργάσιμης ημέρας, τα παιδιά ασφαλώς πρέπει να είναι με το κατάλληλο υπεύθυνο πρόσωπο που θα τα βοηθήσει να μάθουν πώς να είναι δυνατά και να προσαρμόζονται στις αλλαγές. Ακόμη και αν δεν πρέπει να πάτε στην εργασία σας μία ημέρα, ο χρόνος που θα περάσουν χωρίς εσάς θα τα βοηθήσει να αναπτύξουν αυτονομία και ανεξαρτησία. Έτσι λοιπόν, φωνάξτε τη γιαγιά για babysitter!

 

Εάν πληρούν τα αναπτυξιακό ορόσημά τους. 

Τα παιδιά συναντούν τα αναπτυξιακά τους ορόσημα όταν είναι έτοιμα. Υπάρχει μεγάλο εύρος από τι θεωρείται σωστή ανάπτυξη και τι μπορεί να θεωρηθεί καθυστερημένη. Μην συγκρίνετε ποτέ τα παιδιά σας με τα παιδιά άλλων. Κάθε παιδί μαθαίνει και μεγαλώνει με τον δικό του ρυθμό. Επικεντρωθείτε περισσότερο στο πως τα παιδιά σας προοδεύουν συγκρίνοντάς τα με αυτά τα ίδια. Αν προχωρούν κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα, αυτό είναι που έχει σημασία. Κάθε μέρα προσπαθήστε να βρείτε μία μικρή νίκη.

Και αν έχετε ανησυχίες μοιραστείτε τις με τον παιδίατρο και όχι με άλλες μητέρες στο facebook. Επίσης μην ανησυχείτε αν παρατηρήσετε μία μικρή καθυστέρηση στο παιδάκι σας. Ο παιδίατρος θα σας συμβουλεύσει τι ακριβώς πρέπει να κάνετε. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί ένα πρόβλημα, τόσο πιθανότερο είναι να διορθωθεί. 

 

Αν υπάρχει μία αλλαγή στη ρουτίνα σας. 

Αν στις διακοπές πάνε για ύπνο αργότερα, αν δεν κοιμηθούν το μεσημέρι για να πάτε ένα ωραίο περίπατο, αν τα αφήνετε να κοιμηθούν μαζί σας και να δουν κινούμενα σχέδια, δεν πειράζει. 

Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι πρέπει να ακολουθούν ένα αυστηρό πρόγραμμα, διαφορετικά τα παιδιά θα «διαλυθούν»! Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρέπει να έχουν μία ρουτίνα η οποία τα ωφελεί πάρα πολύ. Τα παιδιά όπως και οι μεγάλοι τα καταφέρνουν καλύτερα όταν ξέρουν τι τα περιμένει. Όμως οι αλλαγές στην καθημερινή ρουτίνα τους ή στο πρόγραμμά τους δεν θα τα κάνει να καταρρεύσουν. Φυσικά μπορεί να έχετε μία μικρή δυσκολία καθώς προσπαθείτε να επιστρέψετε πίσω στην καθημερινότητά σας. Αλλά αυτό είναι εντάξει. Το πρόγραμμα μπορεί να προσαρμοστεί, η ώρα του ύπνου επίσης και μία μικρή κακή συνήθεια θα εξαλειφθεί. Αλλά το να έχετε παγωτό για πρωινό στα γενέθλιά του είναι κάτι που το παιδάκι σας θα θυμάται για πάντα!

 

Εάν τα παιδιά είναι δύσκολα στο φαγητό τους.

Εφόσον ο παιδίατρος δεν ανησυχεί για το βάρος ή την υγεία του μην παλεύετε με τα παιδιά για το φαγητό. Μπορείτε να τους προσφέρετε δύο επιλογές, το φαγητό της οικογένειας και ότι υπάρχει στο ψυγείο. Αν πεινούν θα φάνε, αν δεν πεινούν δεν θα φάνε. 

Μία καλή λύση είναι να τους προσφέρετε ένα είδος που προτιμούν και ένα νέο ή που δεν αγαπούν ιδιαίτερα φαγητό (πάντα με τις βιταμίνες που είναι απαραίτητες). Αυτό τους δίνει την ευκαιρία να δοκιμάσουν νέες γεύσεις αλλά δεν τα αναγκάζετε να τα φάνε. Όταν έχει μία επιλογή στο πιάτο του, τουλάχιστον δεν θα μείνει νηστικό.

 

Εάν περνά πολύ χρόνο μπροστά στην οθόνη.

Όπως όλα τα άλλα έτσι και η έκθεση στην οθόνη και στην τεχνολογία μπορεί να είναι χρήσιμη, με τη σωστή καθοδήγηση των γονέων. Μιλάτε με τα παιδιά ενώ βλέπετε τηλεόραση και συζητήστε τους χαρακτήρες και τα θέματα που βλέπετε. Οι περισσότερες συσκευές διαθέτουν γονικούς ελέγχους. Μη το ξεχνάτε. Κάντε το ίδιο με το κινητό τηλέφωνό σας. Ρυθμίστε το έτσι ώστε να μπορεί να έχει πρόσβαση σε ότι του επιτρέπεται. 

Το tablet μπορεί επίσης να είναι ένα καλό εκπαιδευτικό εργαλείο. Εφόσον εσείς και το παιδί σας ασχολείστε με την τεχνολογία ή την οθόνη μαζί, μπορεί να είναι ένα εξαιρετικά πολύτιμο εργαλείο που δεν χρειάζεται να φοβάστε. 

Ανησυχώ…

 

Σχετικά με το ποιοι είναι οι φίλοι των παιδιών μου.

Πηγαίνουμε τα παιδιά μας σχολείο. Πως θα ξέρουμε αν έχουν καλούς φίλους και αν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους;

Γνωρίστε τους φίλους τους και εκπαιδεύστε τα παιδιά πώς να κάνουν καλούς φίλους. Οργανώστε συναντήσεις για παιχνίδι, ενθαρρύνετε τα παιδιά να έχουν εξωσχολικές δραστηριότητες. Μετά από κάθε συνάντηση μην ξεχνάτε να τα ρωτήσετε πως πέρασαν. Εάν θέλουν κάτι άλλο διαφορετικό την επόμενη φορά, δεν πειράζει. 

Ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν δραστηριότητες που τα ενδιαφέρουν και όχι κάτι που απλά είναι της μόδας. Προτείνετε στα παιδιά αρκετές δραστηριότητες και ακολουθήστε αυτές που φαίνεται να απολαμβάνουν περισσότερο. Έτσι θα μάθουν να χαίρονται τα πράγματα που πράγματι αγαπούν και όχι να ακολουθούν τους άλλους.

 

Εάν το παιδί μου είναι ευγενικό.

Μερικές φορές μπορεί να παρατηρήσετε κάποια παιδιά να φέρονται άσχημα, όχι γιατί πράγματι είναι «κακά» παιδιά, αλλά επειδή έχουν ακούσει ή παρακολουθήσει άλλους να φέρονται άσχημα. 

Τα παιδιά είναι σαν σφουγγάρια. Ακούνε και αφομοιώνουν τα πάντα, ακόμη και όταν νομίζετε ότι δεν προσέχουν. Προσπαθήστε να τους διδάξετε να χρησιμοποιούν ευγενική γλώσσα και μιλήστε μαζί τους όταν αυτά διακρίνουν άσχημη συμπεριφορά σε άλλα παιδιά. Διδάξτε ενσυναίσθηση.  Τα παιδιά δεν χρειάζεται να τους αρέσουν όλοι. Αλλά πρέπει να είναι ευγενικά σε όλους. Καλέστε όλη την τάξη σε μία εορταστική εκδήλωση και χαιρετίστε άλλες οικογένειες με χαμόγελο και ευγένεια, ακόμη και αν δεν ανταποκρίνονται. Εάν κάποιος δεν είναι φιλικός, μιλήστε με τα παιδιά σας αξιολογώντας την κατάσταση από διαφορετική οπτική γωνία: μήπως είχε μία άσχημη μέρα;

 

Αν παίρνω τις σωστές αποφάσεις για την εκπαίδευση των παιδιών μου.

Καθώς τα εκπαιδευτικά πρότυπα αλλάζουν, το ίδιο κάνουν και οι κοινωνικές προσδοκίες. Έχετε την αίσθηση ότι το νηπιαγωγείο τα προετοιμάζει για το γυμνάσιο και όχι για την κοινωνική προσαρμογή. Ως γονείς αντιμετωπίζετε πάντα τα ίδια ερωτήματα: έχουν αρκετές εξωσχολικές δραστηριότητες, δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο, οι επιλογές είναι άπειρες και το μέλλον άγνωστο!

Όμως μην ξεχνάτε ότι σίγουρα μπορείτε να αλλάξετε μία απόφαση. Αν δεν είστε ευχαριστημένοι με το σχολείο, μιλήστε με τους υπεύθυνους ή αλλάξτε σχολείο. Δεν τους αρέσει μία δραστηριότητα, σταματήστε και βρείτε κάτι άλλο. Δεν υπάρχει κάτι που ταιριάζει σε όλα τα παιδιά. Η δοκιμή και το λάθος είναι το καλύτερο στοίχημά σας. 

 

Εάν το παιδί μου είναι ευτυχισμένο.

Φυσικά ξέρετε ότι το μικρούλι σας είναι πιο χαρούμενο όταν παίζει από το να κάνει μία εργασία. Είναι όμως πράγματι χαρούμενο; Είναι δύσκολο να το ξέρετε πραγματικά. Ρωτήστε το παιδί σας πως αισθάνεται κάθε ημέρα και προσπαθήστε να μην απορρίψετε τις ανησυχίες του. Είναι σημαντικό να ξέρετε τα συναισθήματά του και να του δείξετε ότι είστε πάντα δίπλα του. 

Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι ενώ είναι συνηθισμένο για ένα παιδί να είναι νευρικό τη νύχτα πριν από ένα διαγώνισμα, θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ενός μεγαλύτερου προβλήματος αν είναι ανήσυχο και νευρικό χωρίς συγκεκριμένες αιτίες, διστάζει να πάρει μέρος σε δραστηριότητες που είναι διασκεδαστικές και διαμαρτύρεται συνεχώς για σωματικά συμπτώματα  (πόνος στο στομάχι, πονοκέφαλος κ.λπ) που δεν σχετίζονται με ιατρικά θέματα. 

Εάν συμβαίνει αυτό, μιλήστε μαζί του, προσπαθήστε να καταλάβετε πως αισθάνεται και προσπαθήστε να φτάσετε στο βάθος του προβλήματος. Εάν δεν καταφέρετε να το ηρεμήσετε, και να το συμβουλεύσετε πώς να διαχειριστεί το πρόβλημά του, ζητήστε επαγγελματική βοήθεια. 

Η γνώση των ανησυχιών του παιδιού κάνει το ταξίδι των γονέων πολύ πιο ήρεμο. Και θυμηθείτε ότι δεν είστε ο μόνος γονέας που αισθάνεται ανήσυχος. Μπορείτε να απευθυνθείτε στους καλούς, έμπιστους φίλους σας, στην οικογένειά σας ή σε κάποιο επαγγελματία για βοήθεια.