Κάντε το παραμύθι πηγή μάθησης – Ο ντεντέκτιβ γραμμάτων κι άλλα κόλπα

Οι περισσότεροι γονείς γνωρίζουν ότι η ανάγνωση στο παιδί για δεκαπέντε λεπτά κάθε μέρα είναι μια από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες για να βοηθήσει κανείς ένα παιδί προσχολικής ηλικίας  να πετύχει στο σχολείο.

Αυτό όμως που ίσως δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι όμως, είναι μερικά από τα μυστικά που χρησιμοποιούν οι παιδαγωγοί κατά τη διάρκεια της εξιστόρησης παραμυθιών και τα οποία διδάσκουν σημαντικές πρόωρες δεξιότητες γραμματισμού στα παιδιά.

Δοκιμάστε μερικές από αυτές τις απλές ιδέες την επόμενη φορά που θα διαβάσετε στο παιδί σας, για να το κάνετε να αγαπήσει τα βιβλία.

Από αριστερά προς τα δεξιά

Αυτό μπορεί να σας ακούγεται απλό, αλλά το να τρέχετε το δάκτυλό σας κάτω από τις λέξεις καθώς διαβάζετε αποτελεί πολύτιμο μάθημα για τους νέους αναγνώστες. Ο προσανατολισμός από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω δεν εξυπακούεται για τα μικρά παιδιά. Αυτή είναι μια πρώτη απλή ικανότητα που πρέπει να κατέχει και ένας εύκολος τρόπος για να του την διδάξετε! Ως πρόσθετο πλεονέκτημα, ενδέχεται να αρχίσει να αναγνωρίζει τις λέξεις που του διαβάζετε, και ίσως ακόμη και να αρχίσει να αναγνωρίζει τις λέξεις που χρησιμοποιούνται συχνά στα βιβλία.

Δουλέψτε με τις λέξεις

Εάν το παιδί σας είναι περίεργο, μπορεί από μόνο του να σας ρωτάει το νόημα των λέξεων που δεν γνωρίζει. Η ανάγνωση είναι μια θαυμάσια ευκαιρία να εμπλουτίσετε το λεξιλόγιο του παιδιού σας, καθώς τα περισσότερα εικονογραφημένα βιβλία περιέχουν κάποιες λέξεις που το παιδί σας μπορεί να μην γνωρίζει. Μετά την ανάγνωση ενός βιβλίου στο συνολό του, τουλάχιστον μία φορά (μόνο για διασκέδαση), αρχίστε να συζητάτε μερικές από τις λέξεις που νομίζετε ότι το παιδί σας μπορεί να μην γνωρίζει. Καθώς αρχίζει το ίδιο να διαβάζει, θα του είναι  πολύ πιο εύκολο να προφέρει μια γνωστή λέξη από ότι μία που δεν έχει ποτέ μέχρι τώρα ακούσει ή δει γραμμένη (αυτό ισχύει επίσης και για τους ενήλικες!).

Επισημάνετε τα σημεία στίξης

Αν και δεν είναι απαραίτητο το παιδί σας να ξέρει τι είναι ένα σημείο εξήγηση, ένα ερωτηματικό, ένα θαυμαστικό ή μια τελεία, προτού αρχίσει να διαβάζει, το να είναι εξοικειωμένο με αυτά τα κοινά σημεία στίξης, θα το βοηθήσει να νιώσει πιο άνετα στον κόσμο του βιβλίου. Κάντε ένα παιχνίδι με αυτό, δείχνοντάς του (σε υπερβολικό βαθμό) τι κάνει ένα θαυμαστικό στην πρόταση καθώς του την διαβάζετε, ή δώστε του την δυνατότητα να απαντάει σε κάθε ερώτηση που του διαβάζετε. Και για περισσότερη εξάσκηση, μπορείτε ακόμη και να προσπαθήσετε να του διαβάσετε την ίδια πρόταση με διαφορετικούς τρόπους στη βάση των διαφορετικών σημείων στίξης.

Ντετέκτιβ γραμμάτων

Καθώς του διαβάζετε ένα βιβλίο, βάλτε το παιδί σας να σας βρίσκει ένα συγκεκριμένο γράμμα σε κάθε σελίδα. Δώστε του ένα μεγενθυντικό φακό και πείτε του ότι είναι ένας ντετέκτιβ γραμμάτων! Αρχίστε με τα γράμματα που συνθέτουν το όνομά του για να του κεντρίσετε το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Δείτε πόσα κεφαλαία γράμματα «Β» υπάρχουν στο βιβλίο, και στη συνέχεια δείξτε του πως μοιάζει το μικρό «β». Πόσα Β και β υπάρχουν συνολικά σε ολόκληρο το βιβλίο; Αυτός είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για μια πρακτική αναγνώριση των γραμμάτων και μπορείτε να βρείτε τα περισσότερα γράμματα της αλφαβήτου σχεδόν σε κάθε βιβλίο!

Αναζητήστε την λέξη

Εάν το παιδί σας είναι λίγο μεγαλύτερο, μπορείτε να αρχίσετε να το βοηθάτε να αναγνωρίζει κάποιες απλές λέξεις που βρίσκονται στα περισσότερα βιβλία. Οι δέκα πιο κοινές λέξεις που χρησιμοποιούνται (ανάλογα με τη συχνότητα) είναι: η, της, και, ένα, να, το, είναι, ότι, αυτό. Δώστε στο μικρό σας ένα προβάδισμα στην ανάγνωση, βοηθώντας το να αναγνωρίσει αυτές τις λέξεις πάνω στο τυπωμένο παραμύθι. Γράψτε μια λέξη σε πολλά μικρά αυτοκόλλητα (τύπου post it), και βάλτε το παιδί σας να κολλάει ένα σε κάθε σελίδα του βιβλίου που βρίσκει τη λέξη. (Για παράδειγμα, κάντε δέκα post it με τη λέξη «και» και αφήστε το παιδί σας να αναζητήσει μέσα στο βιβλίο τη λέξη «και» και να κολλήσει το post it κάθε φορά που τη βρίσκει.) Διαβάστε κάθε πρόταση που περιέχει τη λέξη, ώστε να μπορεί να την ακούσει καθαρά και να την δει γραμμένη. Μην το πιέζετε όμως στο παιχνίδι αυτό, εκτός αν το βρίσκει διασκεδαστικό, αλλιώς θα έχει το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα!

Κάντε μια πρόβλεψη πριν ξεκινήσετε το διάβασμα ενός νέου βιβλίου, κοιτάξτε μαζί το εξώφυλλο και αναρωτηθείτε για την πλοκή της ιστορίας.

Τι του δίνει την εντύπωση αυτή; Διαβάστε του τον τίτλο και ρωτήστε το αν νομίζει ακόμα ότι η πρόβλεψη του είναι σωστή ή αν θέλει να την αλλάξει. Αφού διαβάσετε το βιβλίο, αξιολογήστε την πρόβλεψη του για να δείτε πόσο κοντά έπεσε. Μπορείτε επίσης να κάνετε προβλέψεις για το τι θα συμβεί στη συνέχεια, καθώς διαβάζετε το βιβλίο μαζί. Αυτό είναι, επίσης, μια μεγάλη πρακτική για τη βάση της αφήγησης, δεξιότητα που θα βελτιστοποιήσει τα επόμενα χρόνια, καθώς θα αρχίσει να γράφει.

Ελέγξτε το επίπεδο κατανόησης του

Αφού έχετε διαβάσει μια ιστορία για πρώτη φορά, κάντε του μερικές ερωτήσεις για να δείτε πόσα θυμάται και τι κατανόησε. Αν του κάνετε μια ερώτηση που δεν μπορεί να απαντήσει, βοηθήστε το να βρει την απάντηση στο βιβλίο, και στη συνέχεια ξαναδιαβάστε του τη σελίδα όπου βρίσκεται η απάντηση. Καλές δεξιότητες κατανόησης θα βοηθήσουν το παιδί σας καθώς αρχίζει να διαβάζει.

Το να αναπτύξετε την αγάπη του για τα βιβλία και τη μάθηση είναι η πιο σημαντική δεξιότητα γραμματισμού που μπορείτε να προσφέρετε στο παιδί σας. Προσέξετε να μην το παρακάνετε βέβαια και μην αμελείτε την απόλαυση του …απλά να διαβάζετε ένα βιβλίο με το παιδί σας!

Πηγή