Πώς να οργανώσω το δωμάτιο για να διευκολύνω ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ

Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ – Attention Deficit Hyperactivity Disorder), συχνά, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν για αρκετή ώρα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ολοκληρώσουν μία εργασία ή μία δραστηριότητα. Ο θόρυβος και γενικότερα τα εξωτερικά ερεθίσματα, εμποδίζουν σημαντικά την διατήρηση της προσοχής τους. Ακόμη, τα παιδιά αυτά δεν μπορούν να παραμείνουν στη θέση τους για πολύ ώρα, στριφογυρίζουν την καρέκλα τους και υπάρχει έντονη κίνηση στα χέρια και στα πόδια. Πολλές φορές, τα παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ δεν θυμούνται τι εργασίες πρέπει να κάνουν, χάνουν εύκολα τα πράγματά τους και γενικά, δεν είναι καλοί στην οργάνωση.

Διαβάστε ακόμη: H σημασία της άσκησης στα παιδιά με διάσπαση προσοχής – υπερκινητικότητα! 

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να μετατρέψουμε το δωμάτιο ενός παιδιού με Δ.Ε.Π.Υ, σε ένα χώρο που θα το βοηθήσει όχι μόνο την ώρα της μελέτης, αλλά και στο να τακτοποιεί καλύτερα τα πράγματά του και να τα βρίσκει εύκολα;

1) Το δωμάτιο θα πρέπει να είναι σε εκείνο το σημείο του σπιτιού, όπου οι εξωτερικοί ήχοι δεν θα είναι τόσο έντονοι. Γενικότερα, ένας χώρος με καλή ηχομόνωση είναι ο πιο κατάλληλος.

2) Στο δωμάτιο θα πρέπει να κυριαρχούν τα απαλά χρώματα.

3) Τα παιχνίδια να είναι τακτοποιημένα σε κουτιά αποθήκευσης, τα οποία θα είναι καλό να βρίσκονται είτε μέσα σε κάποια ντουλάπα, είτε κάτω από το κρεβάτι του, εφόσον υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος. Είναι σημαντικό, τα παιχνίδια να μην είναι σε εμφανές σημείο, κυρίως όταν το παιδί θα πρέπει να διαβάσει.

4) Τα κουτιά αποθήκευσης των παιχνιδιών καλό είναι να έχουν μία ετικέτα εξωτερικά, ώστε όταν το παιδί χρειαστεί να πάρει κάτι από εκεί να θυμάται από που το πήρε και έτσι μετά να μπορεί να το βάλει στη θέση του.

5) Στο γραφείο θα πρέπει να είναι μόνο τα απαραίτητα αντικείμενα και τα βιβλία / τετράδια ενός μαθήματος κάθε φορά. Ακόμη, η καρέκλα στην οποία θα κάθεται το παιδί, θα πρέπει να είναι σταθερή, για μην είναι σε θέση να στριφογυρίζει.

6) Σε ένα τοίχο του δωματίου μπορεί να τοποθετηθεί ένας μικρός πίνακας (π.χ. πίνακας ανακοινώσεων), με το πρόγραμμα του παιδιού και τις εργασίες που πρέπει να κάνει σχολικές ή μη. Μάλιστα, όποτε ολοκληρώνει μία εργασία μπορείτε δίπλα να σημειώνεται με ένα √ ή ακόμη καλύτερα, να βάζετε μικρά αυτοκόλλητα (ως επιβράβευση). Σε αυτή την περίπτωση, καλό είναι ο πίνακας αυτός να μην είναι σε μπροστινή θέση σε σχέση με το γραφείο του παιδιού, καθώς μπορεί να είναι ένας “διεγερτικός” παράγοντας, για να διασπάσει την προσοχή του, αφού θα κοιτάει τόσο τα αυτοκόλλητα, όσο και τον αριθμό των εργασιών που θα έχει να κάνει. Ειδικά, το τελευταίο μπορεί να τον αγχώσει περισσότερο και έτσι να μην συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό.

Βασικό tip:

Δεν πρέπει να υπάρχει μέσα στο δωμάτιο οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή (π.χ. tablet, ηλεκτρονικός υπολογιστής, τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδια κ.α.), την ώρα της μελέτης. Μπορείτε να ορίσετε μία ώρα διαλείμματος, που θα μπορεί να παίξει με αυτά στο χώρο του σαλονιού ή κάπου αλλού εκτός του δωματίου του.

Λαμπρινή Δανιηλίδου
Λογοθεραπεύτρια

Πηγές:

www.adhdhellas.org
www.kontastopaidi.gr