Πώς θα αναπτύξουμε τα ταλέντα των παιδιών μας

Τα παιδιά μας είναι ό,τι σημαντικότερο υπάρχει στη ζωή μας. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και με τα δικά του ξεχωριστά ταλέντα. Απαραίτητη προϋπόθεση για να αναπτύξουμε τα ταλέντα των παιδιών μας είναι πρώτα απ’ όλα να τα ανακαλύψουμε.

Ταλέντα αποκαλούμε όλες τις έμφυτες ικανότητες με τις οποίες κάποιο παιδί γεννιέται  και εκδηλώνει στο περιβάλλον που μεγαλώνει και δραστηριοποιείται.

Συνήθως όταν ακούμε τη λέξη ταλέντο στο μυαλό μας έχουμε την τέχνη, τον αθλητισμό ή την μαθηματική ιδιοφυΐα. Η πραγματικότητα απέχει πολύ από αυτή την αντίληψη. Ταλέντο μπορεί να έχει ένα παιδί στην επικοινωνία, στην οργάνωση ή ακόμη και στην επίλυση προβλημάτων. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι κάθε παιδί έχει το δικό του γούστο, ικανότητες και προτιμήσεις. Επιπλέον κάθε παιδί έχει τα δικά του δυνατά και αδύνατα σημεία και όλα αυτά συνθέτουν τη μοναδικότητά του.

Πολλαπλή νοημοσύνη

Σύμφωνα με τη «Θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης» την οποία και ανέπτυξε ο Howard Gardner  το 1980, κάθε άτομο έχει μεγαλύτερη νοημοσύνη σε διαφορετικούς τομείς. σε σχέση με τους άλλους. Στη συνέχεια χώρισε τους τομείς αυτούς χαρτογραφώντας τις αντιδράσεις του εγκεφάλου σε διαφορετικά ερεθίσματα. Έτσι έχουμε τις εξής κατηγορίες:

– Γλωσσική νοημοσύνη

– Λογική-μαθηματική νοημοσύνη

– Μουσική νοημοσύνη

– Χωροταξική νοημοσύνη

– Κιναισθητική νοημοσύνη

– Φυσική νοημοσύνη
– Ενδοπροσωπική νοημοσύνη

– Διαπροσωπική νοημοσύνη

Είδη ικανοτήτων που αναπτύσσουν τα παιδιά λόγω της πολλαπλής νοημοσύνης τους:

– Έχουν ιδιαίτερη κλίση στις γλώσσες

– Ξεχωρίζουν για τις μαθηματικές τους ικανότητες και τη λογική τους σκέψη

– Μπορούν να χειριστούν τρισδιάστατες εικόνες που έχουν μέσα στο μυαλό τους

– Έχουν ασυνήθιστα καλή αίσθηση του σώματός τους

– Ενδιαφέρονται για την φύση και τις φυσικές επιστήμες

– Συντονίζονται γρήγορα με τους γύρω τους

Πώς χτίζουμε πάνω στα ταλέντα του παιδιού μας

 Με βασική προϋπόθεση να έχουμε ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού μας ,πρέπει να δουλέψουμε πάνω σε αυτό και να το βοηθήσουμε να βγει στην επιφάνεια ώστε να εξελιχθεί με βάση αυτό. Τα βήματα που χρειάζεται να ακολουθήσουμε  είναι απλά. Αρχικά:

– Μιλάμε στο παιδί μας για τα δυνατά του σημεία και του δείχνουμε πόσο τα εκτιμάμε.

– Αν το θέλει το ίδιο το παιδί μας το βάζουμε να ασχολείται με εξωσχολικές δραστηριότητες ώστε να αναπτύξει τα ταλέντα του.

– Ενθαρρύνουμε την φαντασία του.

– Προσπαθούμε να του παρέχουμε μια ποικιλία από ερεθίσματα και εμπειρίες που σχετίζονται πάντα με τα ενδιαφέροντα του παιδιού μας παρέχοντάς του το κατάλληλο υλικό.

– Εφαρμόζουμε μια δοκιμαστική περίοδο για κάθε δραστηριότητα για να διαπιστώσουμε αν πραγματικά του δίνει ευχαρίστηση.

– Πολύ σημαντικό είναι να ενθαρρύνουμε την προσπάθεια και όχι την έμφυτη ικανότητα.

– Τέλος προσπαθούμε να κάνουμε την ανάπτυξη του ταλέντου μια ευχάριστη διαδικασία και να δουλέψουμε μαζί του.

Σαν γονείς πρέπει να γνωρίζουμε ότι είμαστε ο καθρέπτης των παιδιών μας και αποτελούμε πρότυπα για αυτά. Αν εμείς δεν έχουμε αναπτύξει τα δικά μας ταλέντα και δεν έχουμε προσπαθήσει για αυτά, τότε πως θα κάνουμε το παιδί μας να ενδιαφέρεται για τα δικά του;

 Εννοείται επίσης ότι τα παιδιά για να αναπτύξουν τα ταλέντα τους, θα χρειαστεί ταυτόχρονα να χτίσουν την αυτοπεποίθησή τους. Αν δεν έχουν αυτοπεποίθηση πως θα πιστέψουν στον εαυτό τους και στο ταλέντο τους ώστε να έχουν το θάρρος να το κυνηγήσουν;

Τέλος, πολλοί είναι οι γονείς που φοβούνται να αφήσουν τα παιδιά τους να εξερευνήσουν τον κόσμο ή τα πιέζουν να «αποκτήσουν» κάποιο ταλέντο. Είναι προτιμότερο να μην τα πιέζουμε, αλλά να τα αφήσουμε να εκφράζονται ελεύθερα. Η ελεύθερη βούληση και έκφραση είναι σημαντικοί παράγοντες της ανάπτυξης των ταλέντων των παιδιών.

Και βέβαια δεν θα πρέπει να συγκρίνουμε το παιδί μας με κανένα άλλο. Μην ξεχνάτε κάθε παιδί είναι μοναδικό!

Πηγή