Τα tablets και τα smartphones επηρεάζουν την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη

Two pupils leaning on a pile of books while reading on touchpad

Ερευνητές  προειδοποιούν ότι η χρήση smartphone ή tablet για να αποσπάσουμε την προσοχή του παιδιού μας μπορεί να είναι ζημιογόνα για τον «εσωτερικό μηχανισμό αυτορρύθμισής» του. 

Σε μια δημοσίευση στο περιοδικό Pediatrics οι ερευνητές του Ιατρικού Πανεπιστημίου της Βοστόνης εξέτασαν την χρήση των διαδραστικών συσκευών και έθεσαν σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την χρήση τους ως εκπαιδευτικών εργαλείων. Οι ερευνητές υποστήριξαν ότι τα αρνητικά αποτελέσματα της τηλεόρασης και του βίντεο στις μικρές ηλικίες είναι πλέον δεδομένα. Παρ’ όλα αυτά, ενώ υπάρχει ήδη ευρεία χρήση κινητών συσκευών από παιδιά προσχολικής ηλικίας, η κοινωνία δεν έχει ακόμα κατανοήσει  την επίδρασή τους στον εγκέφαλο των παιδιών αυτών.

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η χρήση tablet ή smartphone για να αποσπάσουμε την προσοχή ενός παιδιού μπορεί να βλάψει την κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη.

«Αν οι συσκευές αυτές γίνουν η βασική μέθοδος για να ηρεμήσουμε και να απασχολήσουμε τα παιδιά μας, θα μπορέσουν να αναπτύξουν τους δικούς τους μηχανισμούς αυτορρύθμισης;» αναρωτιούνται.

o-KIDS-SMART-PHONES-facebook

Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι η χρήση συσκευών με οθόνη αφής από μωρά κάτω των 30 μηνών, μπορεί να προκαλέσει βλάβες στην ανάπτυξη των μαθηματικών και επιστημονικών τους δεξιοτήτων. Ωστόσο, υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν την ύπαρξη κάποιων θετικών επιπτώσεων της χρήσης κινητών, ιδίως στην ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων και στην καλύτερη συμμετοχή των παιδιών με αυτισμό στις σχολικές δραστηριότητες.

Η Jenny Radesky, κλινική εκπαιδεύτρια  αναπτυξιακής – συμπεριφοριστικής παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης, δημοσίευσε τα ευρήματα της ομάδας της. Παρότρυνε τους γονείς να αυξήσουν την «ανθρώπινη επαφή με τα παιδιά τους». Υποστήριξε μια πιο άμεση αλληλεπίδραση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και συνέστησε την καθιέρωση τουλάχιστον μιας ποιοτικής «οικογενειακής ώρας την ημέρα»,  χωρίς την παρουσία της τηλεόρασης και των άλλων συσκευών.

Οι ερευνητές τονίζουν ότι υπάρχουν πάρα πολλές αποδείξεις πως τα μωρά κάτω των 30 μηνών δεν μπορούν να μάθουν από την τηλεόραση και τα βίντεο αλλά από την αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους. Δεν υπάρχει επαρκής διερεύνηση για τα οφέλη των applications σε αυτές τις ηλικίες.

460706667

Η Radesky υποπτεύεται ότι η χρήση smartphones και tablets μπορεί να εμποδίζει την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και των ικανοτήτων επίλυσης προβλημάτων και κοινωνικής αλληλεπίδρασης που τα παιδιά αναπτύσσουν μέσα από το ανεμπόδιστο παιχνίδι με τους συνομήλικούς τους. Παραδείγματος χάριν μόνο το παιχνίδι με τα τουβλάκια και όχι με τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά προγράμματα μπορεί να βοηθήσει τα μικρά παιδιά να αναπτύξουν τις πρώτες μαθηματικές τους δεξιότητες. «Φοβόμαστε ότι οι  συσκευές μπορεί να αντικαταστήσουν τις φυσικές δραστηριότητες που είναι αναγκαίες γα την ανάπτυξη των αισθητικο-κινητικών και των οπτικο-κινητικών δεξιοτήτων. Χωρίς τις δεξιότητες αυτές το μωρό  δεν μπορεί να μάθει και  να εφαρμόσει σωστά τις αρχές των μαθηματικών και της φυσικής».

Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι οι ποιοτικές παιδαγωγικές σειρές, όπως το Sesame Street, ηλεκτρονικά βιβλία και applications ανάγνωσης μπορούν να βοηθήσουν την ικανότητα ανάγνωσης και κατανόησης και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο των παιδιών. Αυτό όμως συμβαίνει μόνο σε παιδιά πολύ κοντά στην σχολική ηλικία.

Η Radesky συστήνει στους γονείς να δοκιμάζουν πρώτα οι ίδιοι τα applications που χρησιμοποιούν τα παιδιά τους. «Αυτή την στιγμή υπάρχουν περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις σχετικά με την χρήση smartphones και tablets».

Kleiner Junge mit Smartphone 06

Πηγή