Τι δραστηριότητα να επιλέξω για το παιδί μου;

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι περισσότεροι γονείς αναζητούν και κάποια (κάποιες!) επιπλέον δραστηριότητα για τα παιδιά τους.

Πολλοί αναρωτιούνται ποια εφόδια να χαρίσουν στα παιδιά τους και τι να προτιμήσουν – αυτό που αρέσει στα παιδιά τους ή αυτό που πρέπει!

γράφει η Παρασκευή Μπούρα, Ψυχολόγος – M.Sc Παιδοψυχολόγος,

Η υποχρεωτική πίεση των γονέων για δραστηριότητα

Τα παιδιά των πρώτων τάξεων του σχολείου δεν ενδιαφέρονται για να αποκτήσουν κάποια ασχολία. Δεν αντιλαμβάνονται και την αξία της όποιας ασχολίας, όλα θέλουν να τα βλέπουν σαν παιχνίδι και να ασχολούνται με τα δικά τους ενδιαφέρονται – ναι, έχουν!

Οι γονείς από την άλλη, πιεσμένοι κι από τα κοινωνικά πρότυπα, που επιτάσσουν ότι τα παιδιά πρέπει να αρχίσουν αγγλικά νωρίς, μια αθλητική δραστηριότητα για να χτίσουν ωραίο σώμα και -γιατί όχι;- κι ένα μουσικό όργανο, μήπως είναι ταλέντο το παιδί και χαθεί, αγχώνονται και ασκούν πίεση για να αποφασιστεί μια ασχολία το συντομότερο, πριν χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Μη βιάζεστε! Όταν τα παιδιά αισθανθούν ότι πιέζονται, υιοθετούν συμπεριφορές που είτε τις εξωτερικεύουν με έντονο τρόπο – επιθετικότητα, θυμός- είτε τις εσωτερικεύουν και δεν εκφράζονται έντονα, αλλά είναι το ίδιο ανησυχητικές – άγχος, μελαγχολία, χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Σεβαστείτε την άποψη του παιδιού σας κι ενισχύστε αυτές τις ικανότητες που θεωρείτε ότι θα αποκομίσει από την ασχολία με δραστηριότητες στο σπίτι.

Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλά βιβλία, ή dvd ή video στο ίντερνετ με ήρωες cartoon που είναι γυρισμένα στα αγγλικά με απλά λογάκια για να ενισχύσουν την περιέργια του παιδιού και να του προκαλέσουν ένα ενδιαφέρον για τη γλώσσα αυτη.

Μάθετε το παιδί σας να δουλεύει με κανόνες και να τους ακολουθεί. Όλες οι δραστηριότητες, ειδικά οι αθλητικές, πλαισιώνονται από κανόνες, που βοηθούν στην ομαλή συνεργασία και ομαδοποίηση του παιδιού σας και στην πειθαρχία και τη συγκέντρωση που απαιτεί το εκάστοτε άθλημα. Είναι λογικό αν το παιδί σας δεν έχει μάθει να ακούει σε κανόνες ή τους αγνοεί επιδεικτικά, να δυσκολευτεί να προσαρμοστεί και να εκφράζει έντονο αρνητισμό για αυτό που στην αρχή είχε λαχτάρα να κάνει.

Μα πότε θα αρχίσει αγγλικά; Η ξαδέρφη του που είναι συνομήλικη πηγαίνει ήδη 2 χρόνια!

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι όσο πιο νωρίς ένα παιδί αρχίσει μια δεύτερη γλώσσα τοσο πιο εύκολα θα τη μάθει. Ήδη στις μέρες μας και με τα τεράστια άλματα που έχει κάνει η τεχνολογία τα παιδιά δείχνουν μια μεγαλύτερη ώθηση προς τις ξένες γλώσσες – και δη τα αγγλικά που υπάρχουν παντού (και στα βιντεάκια του youtube που μέχρι και δίχρονα πλέον ξέρουν να βλέπουν).

Δεν μπορεί το παιδί να αρνείται να αρχίσει τα αγγλικά χωρίς κάποιο λόγο. Μπορεί να αισθάνεται ανασφάλεια και φόβο ότι δεν θα τα καταφέρει, ή να αισθάνεται απέχθεια από το γεγονός ότι πιέζεται για αυτό.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να ενισχύσει κανείς το ενδιαφέρον του παιδιού του για μια ξένη γλώσσα. Πλέον, υπάρχουν παιχνίδια ή βιβλία ή βίντεο -αν είστε της τεχνολογίας- με ήρωες καρτούν να μιλούν στα αγγλικά και να προκαλούν μια θετική διάθεση στο παιδί απέναντι στη γλώσσα αυτή. Η Ντόρα, ο Μίκυ, ο Σκούμπι-ντου, η Φρόζεν και όλοι αυτοί οι αγαπητοί από παιδιά ήρωες θα του δημιουργήσουν ένα κίνητρο, το οποίο εσείς μπορείτε να το εκμεταλλευτείτε έξυπνα.

Ξεκίνησε μπάσκετ αυτό το μήνα! Έχουμε ήδη αλλάξει 3 αθλήματα και 2 μουσικά όργανα!

Είναι φυσικό ο πρώτος καιρός επιλογής μιας δραστηριότητας να αφιερώνεται σε επιλογές, σε αποδοχή ή σε απόρριψη. Εδώ οι μεγαλύτεροι άνθρωποι και στην αναζήτηση ενός χόμπυ δεν ξέρουμε τι να πρωτοκάνουμε. Τα παιδιά θα περάσουν από αυτή τη διαδικασία, θα είναι μια ωραία εμπειρία για αυτά, θα δοκιμάσουν, θα λειτουργήσει το μυαλό τους με τα υπέρ και τα κατά, θα ζυγίσούν τα πλεονεκτήματα και θα αποφασίσουν. Μη τους στερείτε αυτή τη χαρά, αλλά γίνετε αρωγοί σε αυτή την ευχάριστη επιτυχία.

Επίσης, υπάρχει η περίπτωση να ξεκινήσει κάτι με πολλή διάθεση και να μετανιώσει στην πορεία και να ζητήσει να σταματήσει. Πριν του κάνετε το χατήρι, ελέγξτε τους λόγους που θέλει να γίνει αυτό. Πολλές φορές τα παιδιά είτε λόγω άγχους είτε εξαιτίας μιας δυσάρεστης εμπειρίας ζητάνε να αποχωρήσουν από μια δραστηριότητα που τους προσφέρει χαρά. Πως θα το μάθετε; Μα δειτε με τι θα ασχολείται στο σπίτι, στο σχολείο, στο πάρκο! Αν είναι κάτι που του αρέσει, θα συνεχίσει να το κάνει εκτός πλαισίου και αυτό θα είναι το μήνυμα που πρέπει να λάβετε.

Ναι, θέλει να αρχίσει ποδόσφαιρο! Αλλά εγώ θεωρώ μια ξένη γλώσσα πιο σημαντική. Δεν υπάρχει η δυνατότητα και για τα δυο!

Προφανώς και το παιδί θα ζητάει πολλά πράγματα που δεν θα μπορείτε να τα παρέχετε. Πριν πανικοβληθείτε, συζητήστε με το παιδί σας. Τα παιδιά μπορεί να μην έχουν την ικανότητα να σκέφτονται με τη λογική, αλλά είναι σε θέση να κατανοήσουν κάθε κουβέντα που θα τους πούμε και κάθε επιχείρημα που θα τους δώσουμε.

Έπειτα, δείτε τι έχει περισσότερη σημασία για εσάς: να περνάει καλά το παιδί και να ξεφεύγει από τη ρουτίνα και να εκτονώνεται ή να μάθει μια ξένη γλώσσα; Συμβουλευτείτε τις δωρεάν δραστηριότητες που προσφέρει είτε ο δήμος είτε ο σύλλογος γονέων μήπως μπορέσετε να συνδυάσετε και τα δύο τρόπον τινά.

Να επιλέξω ένα ομαδικό άθλημα ή ένα ατομικό; Να το στείλω σε φροντιστήριο ή να φέρω δάσκαλο στο σπίτι;

Και στις δύο περιπτώσεις το παιδί θα σας δώσει την απάντηση. Σίγουρα ένα ομαδικό περιβάλλον και μια ομαδική διδασκαλία θα βοηθούσε πολύπλευρα το παιδί σας. Άλλωστε έρευνες έχουν δείξει, ότι η ομαδική διδασκαλία προσφέρει πολλά περισσότερα στο παιδί από ένα ιδιαίτερο μάθημα.

Όμως, δείτε το χαρακτήρα του παιδιού σας. Είναι ένα παιδί που πατάει στα πόδια του, οπότε θα προσπαθεί να γίνει καλύτερο μιμούμενο τα υπόλοιπα παιδιά, ή έχει έναν αδύναμο χαρακτήρα που σε περίπτωση που τα υπόλοιπα παιδιά το “καπελώνουν” θα τραυματιστεί. Στην πρώτη περίπτωση η επιλογή ενός ομαδικού προγράμματος θα ήταν ιδανική και το παιδί θα ξέφευγε λίγο από το “αποστειρωμένο” περιβάλλον του σπιτιού. Στη δεύτερη περίπτωση, η καλύτερη επιλογή θα ήταν ένα ατομοκεντρικό πρόγραμμα με την οπτική το παιδί να δυναμώσει, και στην πορεία να ενταχθεί και σε ένα ομαδικό πλαίσιο.

Ο Γιωργάκης είναι καλύτερος από το παιδί μου, αν και δεν είναι τόσο δυνατός! Μήπως τεμπελιάζει;

Το κάθε παιδί έχει το δικό του τρόπο έκφρασης και τα δικά του ιδιαίτερα “ταλέντα”. Αν όλα τα παιδιά ήταν ίδια, τότε δεν θα μιλούσαμε για ανθρώπινα όντα, αλλά για ρομπότ! Μην έχετε απαιτήσεις να είναι ο καλύτερος, με τις περισσότερες ευστοχίες και επιτυχίες. Όλα αυτά ξεφεύγουν από το στόχο σας, που είναι το παιδί σας να περνάει καλά. Σίγουρα δεν μπορούν όλα τα παιδιά να γίνουν πρωταθλητές ή να μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο και την ίδια ταχύτητα, οπότε η πίεση μόνο τα αντίθετα αποτελέσματα μπορεί να φέρει.

Οτιδήποτε κι αν αποφασίσετε, μην ξεχνάτε ότι σημασία έχει το παιδί σας να απολαμβάνει αυτό που κάνει και να αποκομίζει θετικές συμπεριφορές και εντυπώσεις. Διαφορετικά καμία επιπλέον δραστηριότητα δεν θα έχει νόημα για αυτό.

Πηγή άρθρου: psychologynow.gr- διαβάστε περισσότερα με ένα κλικ