Κλείσε επιτέλους το κινητό!

Η πανδημία του COVID-19 έχει αναδιαμορφώσει τον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά, οι έφηβοι και οι νέοι.

Με τα σχολεία και τα φροντιστήρια να έχουν μετακινηθεί σε διαδικτυακά μαθήματα στο σπίτι, τα παιδιά ξοδεύουν πολύ περισσότερο χρόνο από πριν μπροστά στις οθόνες κινητών και υπολογιστών.

Γράφει ο Γεράσιμος Ρούσσος,

Πολλοί γονείς, με την έναρξη των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τον εγκλεισμό στο σπίτι, χαλάρωσαν τους κανόνες για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, με άμεσο αποτέλεσμα τα παιδιά να είναι αρκετές ώρες την ημέρα «κολλημένα» στις διάφορες οθόνες. Φυσικά, ένα μεγάλο κομμάτι που αιτιολογεί αυτή την κατάσταση είναι τα διαδικτυακά μαθήματα των σχολείων και των φροντιστηρίων.

Αυτός όμως ο καταστροφικός συνδυασμός – περισσότερος χρόνος σε οθόνες και λιγότερος χρόνος εκτός σπιτιού – μόνο βλαπτικές συνέπειες μπορεί να δημιουργήσει.

Το COVID-19 παρουσίασε μια άνευ προηγουμένου πρόκληση για γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές σε όλο τον κόσμο.

Η τεχνολογία απέδειξε ότι παρέχει αρκετές υποσχέσεις για την εκπαίδευση, αλλά μόνο με την αυστηρή εστίαση στην ευθύνη, στην οριοθέτηση και την ηθική μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος για τα παιδιά και τις μελλοντικές γενιές θα είναι θετικός.

Τώρα όμως πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες αλλαγές στη ρύθμιση του χρόνου παρακολούθησης των οθονών και να βρεθούν τα κίνητρα για να πετύχουν αυτές οι αλλαγές, γιατί έχουν διαταραχθεί σε μεγάλο βαθμό οι καλές συνήθειες μελέτης, ο βαθμός συγκέντρωσης και η ανάγκη για κοινωνικοποίηση.

Συχνά όμως οι προσπάθειες ρύθμισης του χρόνου οδηγούν σε ομηρικές συγκρούσεις.

Πως μπορούμε λοιπόν να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να τα καταφέρουν, μιας και είναι εξαιρετικά ευάλωτοι στους κινδύνους της τεχνολογίας, τώρα που η ζωή έχει σχεδόν επανέλθει;

Προσπαθήστε να ακολουθήσετε αυτά τα βήματα:

  1. Κάντε τους να κερδίσουν αυτά τα προνόμια: Τα κινητά, οι υπολογιστές και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, θα πρέπει να είναι κάποια προνόμια που θα κερδίζονται μόνο αφού το παιδί σας καταβάλει τις προσπάθειες που χρειάζονται. Το να είναι διαθέσιμα όλη την ημέρα, καταλαβαίνουμε όλοι ότι θα συνεπάγεται υπερβολική ώρα στις οθόνες.
  2. Χρησιμοποιήστε ξεχωριστές οδηγίες για διαφορετικές ηλικίες: Σας παραθέτω έναν πίνακα για την υγιή χρήση της τεχνολογίας.
    Ηλικία Χρόνος Οθόνης Σκέψεις
    0-24 μηνών Περιορισμένος Ο χρόνος κατά τη διάρκεια της οθόνης, θα πρέπει να είναι πάντα με έναν ενήλικα.
    2-5 ετών 1 ώρα/ημέρα Οι γονείς πρέπει να επιλέγουν και να επιβλέπουν τα διάφορα προγράμματα. Οι φυσικές / κοινωνικές δραστηριότητες παραμένουν σε πρώτη προτεραιότητα, αλλά η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στο μαθησιακό τομέα.
    6-9 ετών 90 λεπτά/ημέρα Οι γονείς πρέπει να επιλέγουν προγράμματα και παιχνίδια χωρίς βία και ακατάλληλο περιεχόμενο. Δεν ξεχνούμε την τεράστια σημασία των ορίων.
    10-13 ετών 90-120 λεπτά/ημέρα Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν στενά τα διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια και να γίνονται πρότυπα στα παιδιά τους όσον αφορά στη σωστή χρήση των οθονών.
    14+ ετών 120 λεπτά/ημέρα Συνεχίστε να συζητάτε και να παρατηρείτε τη συμπεριφορά του παιδιού σας, δίνοντας επιλογές και επιτρέποντας να έχει περισσότερο χρόνο στις οθόνες, όπου μπορεί να τον κερδίζει.
  3. Ξεχωριστός χρόνος μεταξύ ηλεκτρονικών παιχνιδιών και σχολικής μελέτης: Όταν τα παιδιά κάνουν τη μελέτη τους στο σπίτι, δεν θα πρέπει να ασχολούνται ταυτόχρονα και με άλλα πράγματα. Οι εργασίες έρχονται πρώτες και μετά ακολουθεί η διασκέδαση. Αυτή πρέπει να είναι η συμφωνία.
  4. Μην αφήνετε τα παιδιά να παίρνουν κινητά τηλέφωνα ή διάφορα ηλεκτρονικά στο κρεβάτι: Η χρήση της τεχνολογίας λίγο πριν κοιμηθούν τα παιδιά επηρεάζει τον ύπνο, τις εκτελεστικές λειτουργίες τους και βέβαια, την απόδοσή τους στο σχολείο. Αποφύγετε να έχετε τηλεοράσεις, tablet και κινητά τηλέφωνα στα υπνοδωμάτια των παιδιών.
  5. Γονείς, βεβαιωθείτε ότι και οι δύο, ότι διαμορφώνετε μια καλή ισορροπία με τις οθόνες: Χρησιμοποιήστε τον ελεύθερο χρόνο σας για να παίξετε, να ζωγραφίσετε ή να κατασκευάσετε κάτι μαζί με το παιδί σας. Θυμηθείτε ότι η πολλή θεωρία ακυρώνει την πράξη.
  6. Προσδιορίστε χρονικές ζώνες στη διάρκεια της ημέρας όπου θα είναι κλειστές όλες οι οθόνες: Αυτό μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια των γευμάτων, όπου μπορείτε να απενεργοποιήσετε όλες τις οθόνες και να συνδεθείτε ακόμα καλύτερα σαν οικογένεια.

 

Γεράσιμος Ρούσσος

Επιστημονικός Υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Λόγος – Μάθηση – Συμπεριφορά
MSc στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
Επιστημονικός Συνεργάτης του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης
Επιστημονικός Συνεργάτης του ELT
Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης & Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T. – Εμψυχωτής
Ειδικευμένος στην Ειδική Αγωγή (Μέθοδοι, Διαγνωστικά Εργαλεία & Ανιχνευτικά Test)

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955 & 6934-457847