Συμβουλές για ομαλή προσαρμογή του παιδιού στην Πρώτη Δημοτικού

kids-school

Αν και έχει περάσει θεωρητικά αρκετό διάστημα από την πρώτη μέρα που ξεκίνησαν τα σχολεία, αρκετά είναι τα παιδιά που δεν έχουν προσαρμοστεί πλήρως στην νέα καθημερινότητα και στις αλλαγές, ειδικά εκείνα που πηγαίνουν στην Πρώτη Δημοτικού.

Παρακάτω θα βρείτε συμβουλές για γονείς ώστε να μπορέσετε να βοηθήσετε τα παιδιά σας. Γιατί, το σχολείο πρέπει να είναι διασκέδαση κι όχι αγγαρεία!

γράφει η Λίνα Κατσίγκρη – Krarup, PhD / Νευρογλωσσολόγος – Λογοπεδικός

Η Πρώτη Δημοτικού είναι από τις πιο σημαντικές χρονιές της ζωής μας σε γνωστικό και ψυχικό επίπεδο. Εδώ μπαίνουν οι βάσεις, για μια ευτυχισμένη – πετυχημένη σχολική ζωή. Τα παιδιά έχουν αφήσει τον προστατευμένο χώρο του νηπιαγωγείου κι έχουν ξεκινήσει μια νέα μαθησιακή πορεία, όπου έννοιες όπως ωριμότητα, συγκέντρωση, πειθαρχία και υπευθυνότητα κάνουν καθημερινά την εμφάνισή τους. Τα παιδιά μας αλλά κι εμείς, καλούμαστε σε αυτά τα νέα δεδομένα να ωριμάσουμε και να λειτουργήσουμε διαφορετικά. Είναι απαραίτητο, να είμαστε ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι σωστά γι’ αυτή την τόσο ιδιαίτερη και ευαίσθητη περίοδο. Πολύ συχνά, οι γονείς των παιδιών που πάνε στην Πρώτη, αγχωνόμαστε γιατί δεν ξέρουμε ακριβώς πως να αντιμετωπίσουμε τη νέα πραγματικότητα και τις αλλαγές. Τα συναισθήματα μας είναι ποικίλα και συνήθως διαφέρουν μεταξύ των δυο γονιών εφόσον έχουμε διαφορετικά βιώματα. Σε καμία περίπτωση, δε θα πρέπει το παιδί να αντιληφθεί ότι ανησυχούμε ή αγχωνόμαστε για τις μελλοντικές αποδόσεις του στο σχολείου.

Όταν η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στην Πρώτη γίνεται με επιτυχία, απλά παρακολουθούμε με χαρά και ικανοποίηση την ικανότητα του παιδιού μας να ανταποκρίνεται στις καινούριες και αυξημένες του υποχρεώσεις.

Στην αντίθετη περίπτωση όμως, που το παιδί δείχνει πως χρειάζεται περισσότερο χρόνο προσαρμογής σε σχέση με τους συμμαθητές του, θα πρέπει να αναλάβουμε έναν πιο ενεργό ρόλο, ενθαρρύνοντας και εμψυχώνοντας το για να φέρει εις πέρας με επιτυχία τον καινούργιο απαιτητικό του ρόλο. Κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου, θα πρέπει να δείξουμε υπομονή για την αποφυγή άσκοπων εντάσεων και εκνευρισμών μέσα στη οικογένεια.

school_kids

Η επιτυχής υλοποιήση του στόχου μας, που είναι η ομαλή και γρήγορη ένταξη του παιδιού στους καθημερινούς ρυθμούς του σχολείου, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τροποποιήση της συμπεριφοράς μας, πάντα σε συνάρτηση με το δυναμικό που διαθέτει το κάθε παιδί.

Ενθαρρύνω το παιδί μου συνειδητά και λειτουργώ ανάλογα διότι γνωρίζω πως:

– Όλα τα παιδιά δεν έχουν τον ίδιο ρυθμό προσαρμογής. Επειδή το παιδί μου, δείχνει πως αν και έχουν περάσει κάποιες μέρες από την πρώτη μέρα στο σχολείο, να καθυστερεί – αργεί (γνωστικά, κοινωνικά ή ψυχολογικά) δε σημαίνει ότι θα είναι πάντα πίσω σε σχέση με τους συμμαθητές του.

– Η διατήρηση της συναισθηματικής ισορροπίας του παιδιού της Πρώτης είναι πολύ σημαντική κι η διαφύλαξή της ισοδυναμεί με ευτυχισμένα, ανέμελα σχολικά χρόνια στο μέλλον.

– Δείχνουμε πάντα ικανοποιημένοι, με τις αποδόσεις του παιδιού μας δίνοντας του, όσο χρόνο χρειάζεται για να κάνει τα μαθήματα του αποφεύγοντας φράσεις του τύπου «… ακόμα να τελειώσεις!!!! Νύχτωσε πότε θα κάνεις μπάνιο; Πότε θα κοιμηθείς;… είναι πολύ αργά… κλπ».

– Βοηθάμε το παιδί μας να οργανώσει το χρόνο του με διακριτικό κι όχι επιτακτικό τρόπο.

Ακούμε με προσοχή τις εντυπώσεις του από το σχολείο χωρίς να σχολιάζουμε και κυρίως δεν μπαίνουμε στη διαδικασία να το διορθώνουμε διαρκώς.

– Δείχνουμε εμπιστοσύνη στο παιδί μας κι αντιμετωπίζουμε με ψυχραιμία (όχι φωνές κι άστοχους χαρακτηρισμούς) κι ηρεμία, τυχόν αρνητικά σχόλια, προερχόμενα από το χώρο του σχολείου, σε γνωστικό ή κοινωνικό επίπεδο.

– Σεβόμαστε πάντα το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς και σε καμία περίπτωση δεν τους χρησιμοποιούμε ως απειλή τύπου «…θα το πω στη δασκάλα σου αν συνεχίσεις… και θα γίνεις ρεζίλι στην τάξη…».

– Αποφεύγουμε τις συγκρίσεις με αδέρφια, φίλους και κυρίως προσωπικές προβολές«… κι εγώ στην Πρώτη έτσι ήμουν, άργησα να πάρω μπρος…» ή «…εγώ είχα προσαρμοστεί αμέσως… ο πατέρας σου όμως άργησε πολύ… σ’ αυτόν μοιάζεις τι να κάνεις… όλα απ’ αυτόν τα πήρες, ακόμα κι αυτό…». Προσοχή, διότι τέτοιου τύπου δηλώσεις σε αυτή τη μεταβατική – απαιτητική – ευαίσθητη περίοδο είναι πολύ πιθανόν να προγραμματίσουν αρνητικά το παιδί διά βίου.

 school

Πότε να ζητήσω βοήθεια;

Σε περίπτωση που το παιδί δεν έχει εγκληματιστεί πλήρως μέχρι την περίοδο των Χριστουγέννων και παρουσιάζει δυσκολία στη συγκέντρωση, μαθησιακές δυσχέρειες ή γενική άρνηση σε ότι αφορά το σχολείο, είναι προτιμότερο να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό (λογοπεδικό, παιδοψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό), για να μας κατευθύνει άμεσα προς την γρήγορη επίλυση των δυσχερειών του μικρού μας.

Η επιστήμη της νευρογλωσσολογίας για την πρόληψη και αποφυγή τυχών μαθησιακών δυσχερειών στην Πρώτη Δημοτικού πρωτείνει το Πρόγραμμα Πρώιμης Ανάγνωσης «Διαβάζω Νωρίς». Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσει το παιδί φωνολογική συνείδηση, αναγκαία προυπόθεση για την έναρξη του μηχανισμού της ανάγνωσης. Όταν ο μαθητής της Πρώτης είναι φωνολογικά ενήμερος, κωδικοποιεί κι αποκωδικοποιεί τα γραφήματα και τα φωνήματα σε γοργούς ρυθμούς. Εδραιώνει ένα σωστό ρυθμό ανάγνωσης από πολύ νωρίς, που του εξασφαλίζει μια πετυχημένη ξεκούραστη και διασκεδαστική σχολική ζωή και όχι μόνο. Επιστημονικές έρευνες μας διαβεβαιώνουν πως η κατάκτηση της ανάγνωσης (σωστός ρυθμός στη σωστή ηλικία) είναι άμεσα συνδεδεμένη με υψηλή αυτοεκτίμηση, ψυχολογική ισορροπία και ακαδημαική επιτυχία. Βοηθάμε τα παιδιά μας να συνειδητοποιήσουν ότι το ταξίδι στη μάθηση, που ξεκινά στην Πρώτη Δημοτικού, δεν τελειώνει ποτέ και συνοδεύεται από συναισθήματα χαράς και πληρότητας για μια ζωή.

2-424_early_school_bus_girl_e-1024x683