Τεχνολογία και ασφάλεια των παιδιών

 

Η πρώτη σκέψη κάθε γονέα είναι η ασφάλεια του παιδιού του. Και όταν μιλάμε για την τεχνολογία στην εποχή μας, αυτό που μας απασχολεί όλους είναι η ασφάλεια των παιδιών στην ψηφιακή εποχή και πως θα τα προστατεύσουμε από όλα τα αρνητικά στοιχεία της.

Όμως, μήπως πρέπει να σκεφτούμε πως εμείς ως γονείς εμπλεκόμαστε με τα παιδιά μας για την τεχνολογία, ασχολούμεθα με αυτή και πως εμείς είμαστε η πιο σημαντική καινοτομία στους τεχνολογικούς χώρους που επισκέπτονται τα παιδιά.

Σύμφωνα λοιπόν με τους ειδικούς, ας δούμε μία απλή λίστα με αυτά που πρέπει να ρωτήσουμε τον εαυτό μας για την εμπλοκή των παιδιών στην τεχνολογία:

Είστε εντάξει με αυτούς που λένε στα παιδιά σας ποιος και τι είναι, χωρίς την άδειά σας;

Πριν απαντήσετε σκεφτείτε λίγο. Εάν είστε στο σούπερ μάρκετ με τα παιδιά σας και κάθε ξένο άτομο σταματούσε και έλεγε τι «σκέφτεται» γι’ αυτά, θα σας άρεσε;

Εάν όχι, αυτό είναι το πρώτο σας τεστ. Μπορεί οι χώροι της τεχνολογίας που επισκέπτεται το παιδί να το κάνει να αλλάξει την γνώμη του για τον εαυτό του;

Σχεδόν όλοι οι χώροι σήμερα έχουν σχεδιαστεί για πλήρη αποκάλυψη, πλήρη διαφάνεια, με μηδενική ευθύνη. Δεν έχουν κανένα κίνητρο για να συμμορφωθούν.

Εμείς, ως ενήλικες καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει μπορούμε να επεξεργαστούμε τα δεδομένα και να αποχωρήσουμε από το διαδίκτυο. Τα παιδιά όμως;

Όταν τους δίνουμε μία συσκευή απαραιτήτως πρέπει να ενημερωθείτε για το ποιες πλατφόρμες επισκέπτονται με ποιους μιλούν και τι μαθαίνουν για τον εαυτό τους…όλα χωρίς την άδειά σας.

Πληγώνονται τα συναισθήματά σας στα κοινωνικά μέσα;

Εάν απαντήσετε όχι, τότε ζείτε σε μια φούσκα και δεν μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας.

Εμείς πρέπει να είμαστε οι πρώτοι που θα ανάψουμε το φως στο δωμάτιό τους για να τους δείξουμε ότι δεν υπάρχει κανένα τέρας μέσα στην ντουλάπα.

Πρέπει να είμαστε οι πρώτοι που θα δοκιμάσουμε αν το φαγητό είναι πολύ ζεστό. Πρέπει να είμαστε πάντα πριν τα παιδιά μας.

Αν κάποιος χώρος στο διαδίκτυο σας φαίνεται βλαβερός ή προσβλητικός για σας, τότε σκεφτείτε τα παιδιά. Που δεν είναι αρκετά μεγάλα για να καταλάβουν και δεν έχουν ιδέα ότι όλα αυτά δεν είναι αληθινά.

Ναι, εσείς είστε ο πραγματικός οδηγός για τον τεχνολογικό γαλαξία. Η πρώτη γραμμή άμυνας του παιδιού σας.

Εάν το παιδί μπορεί να περπατήσει, είναι επίσης ικανό για να οδηγήσει το αυτοκίνητό σας;

Φαίνεται ακραίο; Όχι δεν είναι. Η κινητική λειτουργία και η συναισθηματική κατανόηση ζουν σε δύο ξεχωριστά μέρη του εγκεφάλου.

Το ένα μέρος ζει στην Αλάσκα και το άλλο στο βαθύ απέραντο ωκεανό, αβέβαιο για το βάθος και τις δυνατότητές του. Είναι αβέβαιο και μυστηριώδες.

Για τους περισσότερους ενήλικες εξακολουθεί να είναι ένας απέραντος ωκεανός συναισθηματικής κατανόησης, για τα περισσότερα παιδιά κυριολεκτικά δεν υπάρχει.

Στο διαδίκτυο πολλά πράγματα παρουσιάζονται στα παιδιά πριν να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν πλήρως τον εγκέφαλό τους.

Τα παιδιά δεν μπορούν να χειριστούν τις ψευδές αλήθειες στο διαδίκτυο γιατί δεν έχουν την ικανότητα να διακρίνουν τι τα πληγώνει και τι τα βοηθά. Δεν είναι συναισθηματικά έτοιμα.

Βέβαια, οι σημερινοί ειδικοί της τεχνολογίας θα προσπαθήσουν να μας πείσουν ότι τώρα τα παιδιά μπορούν και «επεξεργάζονται» πληροφορίες πολύ καλύτερα από την προηγούμενη γενιά άρα είναι πιο «έξυπνα» και είναι έτοιμα για το διαδίκτυο.

Λάθος!

Συναισθηματικά, τα παιδιά και οι ενήλικες περνούν μεγάλο μέρος της ζωής τους αυξάνοντας και αναπτύσσοντας τη συναισθηματική τους βάση κατανόησης.

Έτσι μεγαλώνουμε και μαθαίνουμε να αγαπάμε τον εαυτό μας.

Τα παιδιά όμως δεν έχουν αυτή τη συναισθηματική κατανόηση και νοημοσύνη, και όταν τους λένε από μικρή ηλικία πώς να είναι ή δεν βρίσκονται σε χώρους όπου ανατρέφονται σωστά, τα αγαπούν και τα φροντίζουν, αυτό τα βλάπτει και αλλάζει την ύπαρξή τους.

Θέλετε τα παιδιά να είναι σαν εσάς;

Μιλώντας με άλλες μητέρες για τη σωστή χρήση του διαδικτύου, και ότι πρέπει να μην επιτρέπονται οι συσκευές κατά τη διάρκεια του δείπνου ή και αργά το βράδυ, μάλλον παρατηρήσατε ότι αρκετές από αυτές όταν δεν ήταν η σειρά τους να μιλήσουν, ήταν απασχολημένες με το τηλέφωνό τους.

Έγραφαν και δημοσίευαν στο Facebook! Έτσι λοιπόν ένα πράγμα πρέπει να λέμε στα παιδιά μας: «Κάνε όπως σου λέω, και όχι όπως κάνω εγώ»!

Εάν δεν είστε πρόθυμοι να αλλάξετε τις συνήθειες σας σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου πως περιμένετε να μάθουν τα παιδιά σας;

Πριν απορροφηθούμε υπερβολικά από τις δημοσιεύσεις μας στο Facebook, στο Instagram ή στο twitter, οι άνθρωποι ήταν παρόντες στη ζωή μας. Τα παιδιά μας δεν γνωρίζουν κάτι διαφορετικό.

Χάνουμε τον πολύτιμο χρόνο μας εξερευνώντας τη ζωή άλλων ανθρώπων ενώ διδάσκουμε τα παιδιά μας πώς να χρησιμοποιούν τη συσκευή.

Ωστόσο, περιορίζοντας τη δική σας χρήση, βάζοντας κανόνες στο σπίτι για την ώρα της οθόνης, τα παιδιά θα ενθουσιαστούν να είναι μαζί σας και δεν θα έχετε χρόνο για δημοσιεύσεις!

Να είστε παρόντες για τα παιδιά σας. Καμία συσκευή στον κόσμο δεν θα πρέπει ποτέ να σας αντικαταστήσει σε αυτόν τον μαγικό καινούργιο κόσμο.

Οι χώροι του διαδικτύου που επισκέπτονται τα παιδιά, τους λένε πόσο τέλεια είναι;

Η τεχνολογία και τα κοινωνικά μέσα οδηγούν τους περισσότερους ανθρώπους σε ένα κύκλο σύγκρισης. Τα παιδιά αρχίζουν να παρατηρούν τα άτομα στην τάξη τους, και πως συγκρίνονται με άλλα παιδιά.

Οι δάσκαλοι συγκρίνουν τα παιδιά μας στα μαθήματα, εμείς σαν γονείς αρχίζουμε να συγκρίνουμε τις σημειώσεις μας και όλοι μαζί μπερδευόμαστε σε αυτό το μεγάλο χάος της σύγκρισης.

Στη συνέχεια τα παιδιά μπαίνουν στις πλατφόρμες που συγκρίνουν φωτογραφίες, κάνουν likes, βρίσκουν φίλους, δημοσιεύουν φωτογραφίες.

Η διεισδυτικότητα της τεχνολογίας δεν είναι απλώς η χρήση της, είναι το πόσο ισχυρά ύπουλη, σχεδόν αόρατη στην αρχή, πιθανώς ακίνδυνη μπορεί να φαίνεται στο πιο ανυποψίαστο μάτι.

Η τεχνολογία έχει τη δύναμη να δείξει στα παιδιά το πόσο τέλεια είναι! Αρκεί να είμαστε συνετοί με τη χρήση της. Παρακολουθήστε με προσοχή πια sites τα παιδιά επισκέπτονται και δείτε τα εσείς πρώτοι.

Συνεργαστείτε με τα παιδιά για να αναπτύξετε μία ισχυρή αίσθηση βασικών αξιών, αγάπης και αυτοεκτίμησης, δείξετε τους ποια είναι στην πραγματικότητα, προτού κάποιος ξένος τους πει κάτι διαφορετικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ακόμη ”Πόσο εξοικειωμένος είστε με την τεχνολογία;”