Γονείς δεν γεννιόμαστε, γονείς γινόμαστε!

Ποιο είναι το δίλημμα του σύγχρονου γονέα; Πώς να διαπαιδαγωγήσει τα παιδιά του ούτως ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες.

γράφει η Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου, Εξελικτική Ψυχολόγος, 

Οι περισσότεροι νέοι γονείς ανατράφηκαν σε μια πιο αυταρχική κοινωνία, όπου οι σχέσεις των ανθρώπων ακολουθούσαν την πυραμίδα εξουσίας.

Η κοινωνία μας όμως δεν είναι στατική. Τα πράγματα σήμερα άλλαξαν. Οι κοινωνίες κινούνται ανάμεσα στο δίπολο του αυταρχισμού και της υπερπροστατευτικότητας. Αν οι γονείς παλαιότερα έτειναν να διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους με αυταρχικό στυλ, οι γονείς σήμερα τείνουν να φτάνουν τον άλλο πόλο της διαπαιδαγωγησης, τον υπερπροστατευτισμό.

Ο υπερπροστατευτισμός τείνει να δημιουργεί παιδιά ανασφαλή, που δεν αυτενεργούν και γίνονται ανεύθυνα. Το δίλημμα του σύγχρονου γονέα λοιπόν ποιο είναι; Το δίλημμα του σημερινού γονέα θα πρέπει να είναι το πώς να διαπαιδαγωγήσει τα παιδιά του ούτως ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες.

Ο σύγχρονος γονιός χρειάζεται να δώσει στα παιδιά του εκείνες τις ευκαιρίες για να πάρουν αποφάσεις, μέσα σε ορισμένα πλαίσια, και να έχουν την ευθύνη των αποφάσεων τους.

Σημασία για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού έχει όχι τόσο το τι κάνουν ή δεν κάνουν οι γονείς αλλά κυρίως το πώς κάνουν ό,τι κάνουν ή δεν κάνουν οι γονείς. Στην ουσία αυτό που έχει σημασία είναι το θυμικό περίβλημα των ενεργειών τους δηλαδή, ο συναισθηματικός τόνος των ενεργειών των γονιών και ο τρόπος χειραγώγησης του παιδιού.

Αν, λοιπόν, το παιδί της σχολικής ηλικίας είναι ένας πραγματιστής που ζει στο εδώ και τώρα και χειρίζεται και επιλύει τα θέματα του με γνώμονα την συμβατική ηθική, ο γονιός πώς μπορεί να συμπεριφερθεί ούτως ώστε να νουθετήσει σωστά και με επάρκεια την συμπεριφορά του παιδιού σχολικής ηλικίας; Από την άλλη πλευρά, ένας έφηβος είναι ένας ιδεαλιστής που παίρνει αποφάσεις με γνώμονα την αυτόνομη ηθική του. Σε αυτή την περίπτωση πώς μπορεί να οριοθετήσει ο γονιός;

Οι γονείς διαπαιδαγωγούν ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία τους, την προσωπικότητα και τις γνώσεις τους αλλά και ανάλογα με το τι θεωρούν οι ίδιοι υγιές μεγάλωμα.

Συνήθως όμως οι γονείς διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους ανάλογα με τον τρόπο που διαπαιδαγωγήθηκαν οι ίδιοι. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω: Παλαιότερα η κοινωνία ήταν διαφορετική και έτσι επισυμβαίνουν διάφορες δυσκολίες όταν προσπαθείς να ξεθάψεις απ’το χρονοντούλαπο του μυαλού σου νουθεσίες και τεχνικές διαπαιδαγωγησης μιας αλλοτινής εποχής.

Χρειάζεται λοιπόν οι γονείς να εκπαιδευτούν.

Να μάθουν ανάλογα με το εξελικτικό στάδιο που διανύει το παιδί τους τι θεωρείται φυσιολογικό και τι όχι. Να μάθουν να οριοθετούν τα παιδιά τους ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία των παιδιών και την ηλικία τους αλλά και να μάθουν τον εαυτό τους προκειμένου να ασκούν τον όποιο διαπαιδαγωγικό τους ρόλο ενσυνείδητα.

Στην προσπάθεια μου να γίνουμε μια κοινωνία ενσυνείδητων γονιών δημιούργησα ένα κύκλο τριών δίωρων βιωματικών εργαστηρίων για γονείς. Για να γίνουμε καλύτεροι γονείς χρειάζεται να εκπαιδευτούμε γιατί γονείς δεν γεννιόμαστε, γινόμαστε!

Πληροφορίες για τα βιωματικά εργαστήρια:

Τα βιωματικά εργαστήρια γονιών θα πραγματοποιηθουν μέσα στον Απρίλη σε Λεμεσό και Λευκωσία.

1. Γονεϊκό στυλ διαπαιδαγώγησης:Πώς διαπαιδαγωγώ το παιδί μου;

2. Πώς οριοθετώ το παιδί μου ανάλογα με την ηλικία και την ιδιοσυγκρασία του;

3. Πώς οργανώνω μια αρμονική οικογενειακή ζωή;

Πληροφορίες και δήλωση συμμετοχών: aristonikit@yahoo.gr

πηγή άρθρου:  psychologynow.gr – διαβάστε περισσότερα εδώ.