Πηλός και δημιουργικότητα στην προσχολική και σχολική ηλικία

clay two final

Μπορεί η ενασχόληση με το φυσικό πηλό να φαίνεται σαν ένα απλό παιχνίδι, είναι όμως κάτι πολύ περισσότερο.

γράφει η Ελένη Οικονομίδου, Αναπτυξιακή Ψυχολόγος

Είναι μια δραστηριότητα που ενθαρρύνει την ανακάλυψη, τον πειραματισμό, τη συναισθηματική έκφραση, τη δημιουργικότητα. Ο πηλός, ειδικά αν η επαφή μαζί του αρχίσει όσο το δυνατόν νωρίτερα και υπό τις κατάλληλες συνθήκες, αποτελεί μοναδικό εργαλείο για την ενίσχυση της ολιστικής ανάπτυξης και μάθησης.

Συναισθηματική ανάπτυξη: Με τον πηλό τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση, αναγνωρίζουν και εκφράζουν με ευκολία και αμεσότητα τα συναισθήματα τους, τις εμπειρίες του, χαλαρώνουν από τις εντάσεις. Προσφέρει συναισθήματα ηρεμίας, χαράς, αίσθηση ικανοποίησης, αποτελεσματικότητας & αυτοελέγχου. Συμβάλλει στην αύξηση της αυτοεκτίμησής, που είναι σημαντική για όλους τους υπόλοιπους τομείς ανάπτυξης.

Κινητική & αισθητηριακή ανάπτυξη: Η εργασία με τον πηλό είναι ιδανική για την προώθηση του οπτικό-κινητικού συντονισμού, της αδρής κινητικότητας, καθώς χρειάζεται μεγάλη σωματική ενέργεια για το ζύμωμα και τον έλεγχο του πηλού, και της λεπτής κινητικότητας, η οποία είναι πολύ σημαντική για την προσαρμογή και επιτυχία του παιδιού στο σχολείο και στην καθημερινότητα.

Γνωστική ανάπτυξη: Καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων, ανάπτυξη της λειτουργίας της σκέψης, εμπειρίες λογικής και μαθηματικών, επίλυση προβλημάτων, εκμάθηση χωρικών και χρονικών εννοιών.

Κοινωνική ανάπτυξη: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, μοιράζονται, συζητούν, περιγράφουν, ακολουθούν κανόνες, επιλύουν προβλήματα από κοινού.

Δημιουργική ανάπτυξη: Ο πηλός ενθαρρύνει την εξερεύνηση, τον πειραματισμό, συγχωρεί τα λάθη και επιτρέπει στα παιδιά να νιώσουν την ελευθερία που χρειάζεται η ζωντανή τους φαντασία για να εκφραστεί.

Αισθητική ανάπτυξη: Ο πηλός αποτελεί μια σύνδεση για τα παιδιά με την ιστορία της τέχνης, τόσο την σύγχρονη, όσο και άλλων εποχών και διαφορετικών πολιτισμών.

Η δημιουργικότητα είναι μια ικανότητα που απαιτεί εξάσκηση, και είναι κρίμα να εμποδίζεται επειδή «λερώνει», «ενοχλεί» ή «ταράζει». Ας μη ξεχνάμε ότι τα παιδιά με ζωντανή φαντασία και ελεύθερη δημιουργική έκφραση μαθαίνουν πιο γρήγορα, πιο εύκολα, με μεγαλύτερη χαρά και αναπτύσσονται πιο ολοκληρωμένα.

mdmclay1_t607


Ελένη Οικονομίδου

Ελένη Οικονομίδου

Η Ελένη, όταν ήταν φοιτήτρια ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Middlesex, άρχισε να ψάχνει πιο βαθιά στην παιδική της ηλικία, και σιγά σιγά να ανακαλύπτει...Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών της σπουδών στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία στο πανεπιστήμιο του Sussex εστίασε σε θέματα που αφορούν τη δημιουργικότητα των παιδιών. Εργάστηκε ως ψυχολόγος σε χώρους όπως λογοθεραπευτήρια & εργοθεραπευτήρια, ΜΚΟ για ευπαθείς πληθυσμούς, κέντρα συμβουλευτικής, σχολεία αποκατάστασης παιδιών με αναπηρίες, μέχρι που πραγματοποίησε το όνειρο των φοιτητικών της χρόνων! Το 2010, με τον σύντροφό της, και πατέρα των δύο παιδιών τους, Έκτορα Γιαλαμά (κεραμίστα), πιστεύοντας ότι τα παιδιά χρειάζονται να έχουν συχνά την ευκαιρία να εξερευνούν με τις αισθήσεις τους, χωρίς καθοδήγηση και διδασκαλία, δημιούργησαν το Hehe Art, στην Κάτω Τούμπα Θεσσαλονίκης. Ένα χώρο όπου, με εργαλεία το φυσικό πηλό και τα χρώματα, παιδιά από 18 μηνών, αλλά και ενήλικες, έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν με τρόπο ελεύθερο και διαφορετικό, να εκφραστούν, να πειραματιστούν, να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τη δημιουργικότητά τους, να μάθουν να χειρίζονται το άγχος και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. Οργανώνουν τις ομάδες Messy Play with Hehe Art και βοηθάνε τους γονείς να ακολουθήσουν τα παιδιά τους και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα τους παρέα με αυτά. Επίσης οργανώνουν ομάδες σύγχρονης κεραμικής για παιδιά και ενήλικες, συναντήσεις θεραπευτικού παιχνιδιού με αισθητηριακά υλικά, συνεργάζονται με παιδικούς σταθμούς, σχολεία και άλλες δομές, και οργανώνουν events παιχνιδιού και γλυπτικής με μεγάλους όγκους πηλού. Για τους Hehe Art η έννοια του ταλέντου θεωρείται περιττή: όλοι μπορούν να δημιουργήσουν & να εξελιχθούν με αυτό το τόσο γήινο υλικό σε ένα περιβάλλον σεβασμού και αποδοχής!