Τα πέντε πρώτα έτη της ζωής των παιδιών είναι η σημαντικότερη περίοδος της σωματικής, νοητικής, κοινωνικής και συναισθηματικής τους ανάπτυξης.
Παρακάτω, αναφέρουμε αναλυτικά τα χρονικά σημεία – σταθμούς για παιδιά ηλικίας από 2 μηνών έως 5 ετών, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών.
Μέσα στο μυαλό των παιδιών:
– Η ανάπτυξη του εγκεφάλου από τη στιγμή της γέννησης και έως την ηλικία των τριών είναι η πιο σημαντική περίοδος ανάπτυξης για τον ανθρώπινο εγκέφαλο γενικά.
– Περίπου το 90%- 95% της εγκεφαλικής ισχύος αναπτύσσεται έως την ηλικία των 3 ετών.
– Ο εγκέφαλος ενός τρίχρονου παιδιού είναι δύο φορές πιο ενεργός από εκείνον ενός ενήλικα. Έχει τις διπλάσιες συνδέσεις μεταξύ των 100 δισεκατομμυρίων νευρώνων του, απ’ ότι ο εγκέφαλος ενός ώριμου ενήλικα.
– Έως την ηλικία των τριών, ο παιδικός εγκέφαλος έχει δημιουργήσει 1 τετράκις εκατομμύρια συνδέσεις, μεταξύ των νευρώνων.
Γονείς, την προσοχή σας παρακαλώ!
– Τα μωρά των οποίων οι γονείς τούς μιλούν συχνά, γνωρίζουν 300 περισσότερες λέξεις έως την ηλικία των δύο, σε σχέση με αυτά των οποίων οι γονείς δεν τους μιλούν.
– Η ανάγνωση μεγαλωφώνως στα παιδιά ενθαρρύνει την εγκεφαλική ανάπτυξη.
10 σημαντικοί σταθμοί στην ανάπτυξη των παιδιών:
2 μηνών
– Προσπαθούν να κοιτάξουν τους γονείς τους κι αρχίζουν να χαμογελούν.
– Βγάζουν άναρθρους ήχους, γυρνούν το κεφάλι προς την κατεύθυνση άλλων ήχων.
– Δίνουν προσοχή στα πρόσωπα και μπορούν να αναγνωρίσουν ανθρώπους από απόσταση.
– Κρατούν όρθιο το κεφάλι και μπορούν να το σηκώσουν όντας ξαπλωμένα μπρούμυτα.
4 μηνών
– Αντιγράφουν κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου, όπως συνοφύρωση ή χαμόγελο.
– Αρχίζουν να μουρμουρίζουν και να κάνουν εκφράσεις.
– Ανταποκρίνονται στη στοργή, δείχνουν πότε είναι λυπημένα ή χαρούμενα
– Μπορούν να σηκωθούν στους αγκώνες όταν είναι ξαπλωμένα μπρούμυτα.
6 μηνών
– Αναγνωρίζουν τα οικεία από τα μη οικεία πρόσωπα.
– Μουρμουρίζουν με φωνήεντα και σύμφωνα (α, ε, ο, ι, μπ).
– Έχουν αυξανόμενη περιέργεια για τα πράγματα.
– Κάθονται χωρίς στήριξη.
9 μηνών
– Έχουν αγαπημένα παιχνίδια.
– Αντιγράφουν χειρονομίες και ήχους.
– Ψάχνουν κρυμμένα αντικείμενα, μπορούν να σηκώσουν μικρά αντικείμενα με το δείκτη και τον αντίχειρα.
– Τραβούν για να σηκωθούν, στέκονται όρθια στηριζόμενα σε αντικείμενα.
1 έτους
– Είναι ντροπαλά ή νευρικά με αγνώστους, δείχνουν συμπάθεια σε συγκεκριμένα άτομα.
– Χρησιμοποιούν απλές χειρονομίες, λένε «μαμά» και «μπαμπά», κι επιφωνήματα όπως «α!, ω!».
– Ακολουθούν απλές οδηγίες, όπως «πιάσε το παιχνίδι».
– Περπατούν υποβοηθούμενα από τα έπιπλα και μπορούν να σταθούν ή να κάνουν μερικά βήματα χωρίς στήριξη.
18 μηνών
– Εξερευνούν μόνα τους, υπό την επίβλεψη των γονιών. Ξεκινούν να παίζουν με το να δίνουν αντικείμενα σε άλλους.
– Χρησιμοποιούν το δάχτυλο για να δείξουν αυτό που θέλουν, λένε πολλές μεμονωμένες λέξεις.
– Ξέρουν τη χρήση βασικών αντικειμένων, όπως το τηλέφωνο, η βούρτσα ή το κουτάλι.
– Τρώνε με κουτάλι και πίνουν από ποτήρι.
2 ετών
– Δείχνουν ενθουσιασμό όταν βρίσκονται με άλλα παιδιά.
– Επαναλαμβάνουν λέξεις ή προτάσεις που έχουν ακούσει σε διάλογο ή από ανάγνωση από κάποιο βιβλίο.
– Αρχίζουν να ξεχωρίζουν σχήματα και χρώματα, αρχίζουν να χρησιμοποιούν το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο.
– Αρχίζουν να τρέχουν, να σκαρφαλώνουν και να στέκονται στις μύτες των ποδιών.
3 ετών
– Έχουν ευρεία γκάμα συναισθημάτων, περιμένουν τη σειρά τους στο παιχνίδι, εκφράζουν ανησυχία για τους άλλους.
– Καταλαβαίνουν λέξεις όπως «μέσα», «πάνω», «κάτω από», και ακολουθούν οδηγίες 2-3 βημάτων.
– Παίζουν παιχνίδια ρόλων με κούκλες, ζώα και ανθρώπους.
– Ντύνονται και ξεντύνονται μόνα τους.
4 ετών
– Απολαμβάνουν τα νέα πράγματα και μιλούν για όσα τους αρέσουν και τους ενδιαφέρουν.
– Γνωρίζουν βασικούς κανόνες γραμματικής, όπως τη σωστή χρήση του «ο», «η».
– Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται το χρόνο και το μέτρημα.
– Σερβίρουν, κόβουν και πολτοποιούν το φαγητό τους, υπό επίβλεψη.
5 ετών
– Τους αρέσει να τραγουδούν, να χορεύουν και να παίζουν ρόλους.
– Μιλούν καθαρά, λένε απλές ιστορίες με πλήρεις προτάσεις και μπορεί να συνεχίσουν μια συζήτηση με περισσότερες από 3 προτάσεις.
– Μπορούν να γράψουν ορισμένα γράμματα/ αριθμούς και να αντιγράψουν τρίγωνα κι άλλα γεωμετρικά σχήματα.
– Πηγαίνουν μόνα τους στην τουαλέτα.
Πηγή: Rasmussen College
Μετά από ένα χρόνο λειτουργίας του superdad, άλλαξαν πολλά… Πλέον δηλώνω νέα μαμά, σύζυγος, επαγγελματίας, νοικοκυρά, νοσοκόμα, ψυχολόγος, παιδαγωγός, ενώ αυτή η λίστα με τους νέους και παλιούς ρόλους δεν έχει τελειωμό… Αυτό που μου αρέσει είναι να αναζητώ και ν’ ανακαλύπτω καθημερινά φρέσκιες ιδέες για γονείς και ό,τι νέο “παίζει” από τον κόσμο των παιδιών!