Τα σημεία – σταθμοί στην ανάπτυξη των παιδιών που πρέπει να γνωρίζουμε

178788_real-toys-play-vital-role-child-development_2560x1600

Τα πέντε πρώτα έτη της ζωής των παιδιών είναι η σημαντικότερη περίοδος της σωματικής, νοητικής, κοινωνικής και συναισθηματικής τους ανάπτυξης.

Παρακάτω, αναφέρουμε αναλυτικά τα χρονικά σημεία – σταθμούς για παιδιά ηλικίας από 2 μηνών έως 5 ετών, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών.

Μέσα στο μυαλό των παιδιών:

– Η ανάπτυξη του εγκεφάλου από τη στιγμή της γέννησης και έως την ηλικία των τριών είναι η πιο σημαντική περίοδος ανάπτυξης για τον ανθρώπινο εγκέφαλο γενικά.

– Περίπου το 90%- 95% της εγκεφαλικής ισχύος αναπτύσσεται έως την ηλικία των 3 ετών.

– Ο εγκέφαλος ενός τρίχρονου παιδιού είναι δύο φορές πιο ενεργός από εκείνον ενός ενήλικα. Έχει τις διπλάσιες συνδέσεις μεταξύ των 100 δισεκατομμυρίων νευρώνων του, απ’ ότι ο εγκέφαλος ενός ώριμου ενήλικα.

– Έως την ηλικία των τριών, ο παιδικός εγκέφαλος έχει δημιουργήσει 1 τετράκις εκατομμύρια συνδέσεις, μεταξύ των νευρώνων.

iStock_000002329766Medium

Γονείς, την προσοχή σας παρακαλώ!

– Τα μωρά των οποίων οι γονείς τούς μιλούν συχνά, γνωρίζουν 300 περισσότερες λέξεις έως την ηλικία των δύο, σε σχέση με αυτά των οποίων οι γονείς δεν τους μιλούν.

– Η ανάγνωση μεγαλωφώνως στα παιδιά ενθαρρύνει την εγκεφαλική ανάπτυξη.

early-childhood-development

10 σημαντικοί σταθμοί  στην ανάπτυξη των παιδιών:

2 μηνών

– Προσπαθούν να κοιτάξουν τους γονείς τους κι αρχίζουν να χαμογελούν.

– Βγάζουν άναρθρους ήχους, γυρνούν το κεφάλι προς την κατεύθυνση άλλων ήχων.

– Δίνουν προσοχή στα πρόσωπα και μπορούν να αναγνωρίσουν ανθρώπους από απόσταση.

– Κρατούν όρθιο το κεφάλι και μπορούν να το σηκώσουν όντας ξαπλωμένα μπρούμυτα.

 4 μηνών

– Αντιγράφουν κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου, όπως συνοφύρωση ή χαμόγελο.

– Αρχίζουν να μουρμουρίζουν και να κάνουν εκφράσεις.

– Ανταποκρίνονται στη στοργή, δείχνουν πότε είναι λυπημένα ή χαρούμενα

– Μπορούν να σηκωθούν στους αγκώνες όταν είναι ξαπλωμένα μπρούμυτα.

1

6 μηνών

Αναγνωρίζουν τα οικεία από τα μη οικεία πρόσωπα.

– Μουρμουρίζουν με φωνήεντα και σύμφωνα (α, ε, ο, ι, μπ).

– Έχουν αυξανόμενη περιέργεια για τα πράγματα.

– Κάθονται χωρίς στήριξη.

 9 μηνών

– Έχουν αγαπημένα παιχνίδια.

 Αντιγράφουν χειρονομίες και ήχους.

Ψάχνουν κρυμμένα αντικείμενα, μπορούν να σηκώσουν μικρά αντικείμενα με το δείκτη και τον αντίχειρα.

– Τραβούν για να σηκωθούν, στέκονται όρθια στηριζόμενα σε αντικείμενα.

IMG_6298

1 έτους

– Είναι ντροπαλά ή νευρικά με αγνώστους, δείχνουν συμπάθεια σε συγκεκριμένα άτομα.

– Χρησιμοποιούν απλές χειρονομίες, λένε «μαμά» και «μπαμπά», κι επιφωνήματα όπως «α!, ω!».

– Ακολουθούν απλές οδηγίες, όπως «πιάσε το παιχνίδι».

 Περπατούν υποβοηθούμενα από τα έπιπλα και μπορούν να σταθούν ή να κάνουν μερικά βήματα χωρίς στήριξη.

18 μηνών

Εξερευνούν μόνα τους, υπό την επίβλεψη των γονιών. Ξεκινούν να παίζουν με το να δίνουν αντικείμενα σε άλλους.

– Χρησιμοποιούν το δάχτυλο για να δείξουν αυτό που θέλουν, λένε πολλές μεμονωμένες λέξεις.

– Ξέρουν τη χρήση βασικών αντικειμένων, όπως το τηλέφωνο, η βούρτσα ή το κουτάλι.

 Τρώνε με κουτάλι και πίνουν από ποτήρι.

iStock_000005234085Medium

 2 ετών

– Δείχνουν ενθουσιασμό όταν βρίσκονται με άλλα παιδιά.

– Επαναλαμβάνουν λέξεις ή προτάσεις που έχουν ακούσει σε διάλογο ή από ανάγνωση από κάποιο βιβλίο.

– Αρχίζουν να ξεχωρίζουν σχήματα και χρώματα, αρχίζουν να χρησιμοποιούν το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο.

– Αρχίζουν να τρέχουν, να σκαρφαλώνουν και να στέκονται στις μύτες των ποδιών.

 3 ετών

– Έχουν ευρεία γκάμα συναισθημάτων, περιμένουν τη σειρά τους στο παιχνίδι, εκφράζουν ανησυχία για τους άλλους.

– Καταλαβαίνουν λέξεις όπως «μέσα», «πάνω», «κάτω από», και ακολουθούν οδηγίες 2-3 βημάτων.

– Παίζουν παιχνίδια ρόλων με κούκλες, ζώα και ανθρώπους.

– Ντύνονται και ξεντύνονται μόνα τους.

incidenti-domestici-come-tenere-i-bambini-al-sicuro-in-casa-4-640x426

 4 ετών

 Απολαμβάνουν τα νέα πράγματα και μιλούν για όσα τους αρέσουν και τους ενδιαφέρουν.

– Γνωρίζουν βασικούς κανόνες γραμματικής, όπως τη σωστή χρήση του «ο», «η».

– Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται το χρόνο και το μέτρημα.

– Σερβίρουν, κόβουν και πολτοποιούν το φαγητό τους, υπό επίβλεψη.

 5 ετών

– Τους αρέσει να τραγουδούν, να χορεύουν και να παίζουν ρόλους.

 Μιλούν καθαρά, λένε απλές ιστορίες με πλήρεις προτάσεις και μπορεί να συνεχίσουν μια συζήτηση με περισσότερες από 3 προτάσεις.

– Μπορούν να γράψουν ορισμένα γράμματα/ αριθμούς και να αντιγράψουν τρίγωνα κι άλλα γεωμετρικά σχήματα.

– Πηγαίνουν μόνα τους στην τουαλέτα.

Sarah_7

Πηγή: Rasmussen College