Πολλές φορές λέμε ότι τα παιδιά μέχρι μια ηλικία (7-8 ετών) είναι φυσιολογικό να είναι σε μια συνεχή εγρήγορση και να μη μπορούν να καθίσουν σε μια θέση για πολλή ώρα. Αυτό φυσικά ισχύει μέχρι ένα σημείο, όμως θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί στην ποιοτική αξιολόγηση της κινητικότητας των παιδιών.
γράφει ο Γεράσιμος Ρούσσος
Eνώ η κινητικότητα είναι φυσιολογική και μειώνεται καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, η υπερκινητικότητα είναι μια διαφορετική κατάσταση που σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει μέχρι τη διαταραχή. Ως υπερκινητικότητα χαρακτηρίζεται η έντονη και άσκοπη κινητική δραστηριότητα (συνήθως εμφανίζεται μαζί με την παρορμητικότητα και την αδυναμία αυτοελέγχου – πάντα με βάση τη χρονολογική ηλικία του παιδιού).
Διαφορές ανάμεσα στο άτακτο και στο υπερκινητικό παιδί:
Το άτακτο παιδί παραβλέπει συνειδητά τους κανόνες. Π.χ. σηκώνεται από το θρανίο μέσα στο μάθημα με σκοπό να τραβήξει την προσοχή. Αντίθετα, το υπερκινητικό παιδί θα σηκωθεί από τη θέση του γιατί δεν μπορεί να καθίσει ακίνητο πολλή ώρα.
Το άτακτο παιδί αποσκοπεί πάντα σε κάτι όταν είναι άτακτο και σε ένταση. Π.χ. θέλει να περάσει το δικό του, θέλει να δείξει την αντίθεσή του με μία απόφαση σας κ.α. Αντίθετα, αυτό που χαρακτηρίζει το υπερκινητικό παιδί είναι πως παρουσιάζει μια έντονη κινητική δραστηριότητα, η οποία είναι άσκοπη. Δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο στόχο.
Το άτακτο παιδί όταν πετύχει το σκοπό του (π.χ. να διακόψει το διάβασμα για να φάει ένα γλυκό), είναι μετά σε θέση να λειτουργήσει οργανωμένα και συγκεντρωμένα. Από την άλλη, το υπερκινητικό παιδί παραμένει σε ένταση και παρουσιάζει υπερβολική κινητική δραστηριότητα σε όλα τα πλαίσια και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο διαχωρισμό του απείθαρχου και του υπερκινητικού παιδιού σε σχέση με τη συμπεριφορά.
Το άτακτο παιδί μπορεί να είναι δύσκολο στη διαχείριση και την επικοινωνία με τους γονείς και αυτό οφείλεται συνήθως στην αδυναμία των γονιών να οριοθετήσουν τη συμπεριφορά του αλλά και στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού.
Τα προβλήματα συμπεριφοράς στο υπερκινητικό παιδί μπορεί να είναι πιο βαθιά και δημιουργούνται γιατί ενώ το παιδί αισθάνεται ότι δε μπορεί να πειθαρχήσει (και αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα), παρόλα αυτά τιμωρείται ως άτακτο και «κακό». Σαν αποτέλεσμα το παιδί μπορεί να εμφανίζει εκρήξεις θυμού και άρνηση περιστάσεων που είναι πιθανό να δεχτεί παρατηρήσεις, όπως π.χ. το σχολείο.
Αν υπάρχουν κάποιες ενδείξεις υπερβολικής κινητικότητας σε κάποιο παιδί, είναι σκόπιμο να ελεγχθεί σε μικρή ηλικία (π.χ. πρώτες τάξεις δημοτικού), ώστε να μπορέσει να υπάρξει θεραπεία και αποκατάσταση.
Επιστημονικός Υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών:
«ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Λόγος – Μάθηση – Συμπεριφορά
MSc στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
Επιστημονικός Συνεργάτης Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Κλινικής Παίδων Αγλαΐας Κυριακού
Επιστημονικός Συνεργάτης του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης
Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης & Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T. – Εμψυχωτής
Ειδικευμένος στην Ειδική Αγωγή (μέθοδοι, διαγνωστικά εργαλεία & ανιχνευτικά test)
Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955 & 6934-457847
Ο Ρούσσος Γεράσιμος είναι εξειδικευμένος στην Παιδιατρική Εργοθεραπεία από το 1990 και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (MSc) στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Έχει ολοκληρώσει από το 2006-2010 τις σπουδές του στο τμήμα Ψυχολογίας του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης. Διαθέτει πλούσια εμπειρία (28 έτη) στο χώρο της ειδικής αγωγής και έχει παρουσιάσει εργασίες του σε αρκετά Διεθνή Ιατροψυχολογικά και Παιδαγωγικά συνέδρια και Επιστημονικές Ημερίδες.
Είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος, από το 2000, του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών “Ανάπτυξη & Εκπαίδευση“.
Είναι αναγνωρισμένος συνεργάτης και εξουσιοδοτημένος να χορηγεί το Α’ ΤΕΣΤ (τεστ σχολικής ετοιμότητας) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από το 2007 και το ΑΘΗΝΑ ΤΕΣΤ (διαγνωστική μέθοδος που εντοπίζει με ακρίβεια τις δυσκολίες μάθησης).
Είναι Επιστημονικός συνεργάτης της Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Κλινικής Παίδων του Νοσοκομείου Αγλαΐα Κυριακού καθώς επίσης και του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης.
Έχει πιστοποιηθεί να χορηγεί την Πρότυπη Αναπτυξιακή Δοκιμασία Ανίχνευσης Διαταραχών Επικοινωνίας “παις“.
Είναι πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων και Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης.