Η οικονομία απουσιάζει ως αυτόνομο μάθημα στα σχολεία. Αναφορές σε οικονομικά θέματα δεν γίνονται συστηματικά παρά μόνο εμβόλιμα σε άλλα μαθήματα όπως την ιστορία.
Η Βάδη-Βυρτεμβέργη κάνει τώρα ένα πείραμα.
Smartphone στο χέρι, ίσως ένα σάντουιτς το μεσημέρι, ντόνερ ή γύρος ελληνιστί, αναψυκτικό, βόλτα και μετά σπίτι. Αυτές είναι οι μικρές, καθημερινές συνήθειες ενός μαθητή στη Γερμανία. Αλλά γιατί ένα σάντουιτς κοστίζει πραγματικά τόσο λίγο κι ένα κινητό τηλέφωνο τόσο ακριβά; Σε τέτοιες απλές ερωτήσεις οικονομίας ήθελαν να βρουν απάντηση στο σχολείο μαθητές της Βάδης-Bυρτεμβέργης, έχοντας μαζί τους και τους δασκάλους που συνειδητοποίησαν ότι από το σχολικό πρόγραμμα κάτι έλειπε: ένα μάθημα οικονομίας και οικονομικής διαχείρισης.
Έτσι στα Γυμνάσια της Βάδης-Bυρτεμβέργης αναμένεται να εισαχθεί από την επόμενη σχολική χρονιά το μάθημα της «Οικονομίας, του Επαγγελματικού και Σχολικού Προσανατολισμού». Μέχρι τώρα στοιχεία Οικονομίας αποτελούσαν συμπλήρωμα στο μάθημα της Ιστορίας και της Γεωγραφίας, αλλά ποτέ μέχρι τώρα ένα κανονικό, αυτόνομο μάθημα Οικονομίας δεν διδασκόταν στις σχολικές αίθουσες.
Γενική οικονομική παιδεία
Το νέο μάθημα θα εστιάζει κυρίως σε θέματα απλής, καθημερινής οικονομίας και διαχείρισης, σύμφωνα με εκπρόσωπο του υπ. Παιδείας του κρατιδίου. Στόχος του μαθήματος είναι να εκπαιδεύσει από νωρίς τους μαθητές σε θέματα αποταμίευσης, πληρωμών, διαχείρισης εσόδων και εξόδων και φυσικά κατανάλωσης. Αλλά δεν θα σταματά εκεί. Θα προσπαθεί επίσης να εξοικειώσει τους μαθητές με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις αλλά και τους δώσει κάποιες βασικές πληροφορίες για τις σχέσεις εργοδότη και εργαζομένου. Επίσης ένας άλλος σημαντικός στόχος του μαθήματος, όπως άλλωστε μαρτυρά και ο τίτλος του, έχει να κάνει με τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Το μάθημα αυτό θα εντάσσεται με λίγα λόγια σε αυτό που λέμε «γενική οικονομική παιδεία», κάτι που έλειπε σε συστηματική μορφή από τα επίσημα σχολικά προγράμματα των γερμανικών κρατιδίων. Και η Β.Ρηνανία – Bεστφαλία σχεδιάζει κάτι αντίστοιχο με τη Βάδη-Βυρτεμβέργη. Κάθε κρατίδιο έχει τη δική του εκπαιδευτική πολιτική στη Γερμανία, ωστόσο σε γενικές γραμμές υπάρχουν κάποιες κοινές κατευθύνσεις.
Οι δύο όψεις του νομίσματος
Εντούτοις στο θέμα αυτό δεν φαίνεται να υπάρχει σύμπνοια. Υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Η Ένωση Γερμανικών Συνδικάτων για παράδειγμα, μολονότι θεωρεί επί της αρχής σωστή την κίνηση της Βάδης-Bυρτεμβέργης να ενσωματώσει το νέο μάθημα στο πρόγραμμα των σχολείων, ωστόσο διαφωνεί ως προς το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης. Θα προτιμούσε το μάθημα να στρέφεται περισσότερο προς την κατεύθυνση της πολιτικής αγωγής. Επίσης και το Συνδικάτων Δασκάλων και Καθηγητών GEW θα ήθελε το μάθημα να έχει μια πιο κοινωνιολογική-οικονομική διάσταση, αναφέρει στο dpa η Ίκα Χόφμαν από το προεδρείο του συνδικάτου.
Γεγονός είναι πάντως ότι η ακριβής ύλη δεν έχει ακόμη καθοριστεί. Θέματα όπως «πόσο και γιατί κοστίζει ένα κινητό ή ένα σάντουιτς» είναι ωστόσο ένα ενδεικτικό παράδειγμα για το τι θα περιλαμβάνει.