Ψυχαγωγία στο σπίτι: Τα κατάλληλα παιχνίδια για ηλικίες 0 έως 4 ετών
Tο παιχνίδι είναι ο καλύτερος τρόπος ψυχαγωγίας για ένα παιδί, από τους πρώτους κιόλας μήνες της ζωής του. Αρκετοί γονείς, ωστόσο, κάνουν το λάθος να αγοράζουν στα παιδιά τους παιχνίδια πολλά εκ των οποίων δεν ανταποκρίνονται στην ηλικία τους. Δε σημαίνει ότι ένα παιδί που θεωρητικά παίζει θα αναπτυχθεί πνευματικά ταχύτερα, ίσα ίσα ένα ακατάλληλο ηλιακιακά παιχνίδι έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να μην κερδίζουν από αυτό ούτε διασκέδαση ούτε γνώση.
Η αναπτυξιακή παιδίατρος και διευθύντρια του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού κα. Ιωάννα Αντωνιάδου-Κουμάτου δίνει σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την καταλληλότητα των παιχνιδιών ανάλογα με την ηλικία από τη βρεφική ηλικία μέχρι και τα 4 έτη.
0-6 μηνών
– Διάφοροι ήχοι: Το μωρό μαθαίνει να επικοινωνεί και να αντιδρά στους ήχους και τους ρυθμούς.
– Φωτεινά χρωματιστά παιχνίδια πάνω από την κούνια: Το μωρό μαθαίνει να παρακολουθεί ήχους, χρώματα και σχήματα που κινούνται και να διασκεδάζει ή να ηρεμεί.
– Παιχνίδια που κινούνται όταν τα χτυπά: Μόλις καταφέρει να κινεί τους ώμους, το μωρό μπορεί να διασκεδάζει και να εκπαιδεύεται στη λειτουργία από πρόθεση. Ένα τέτοιο παιχνίδι είναι το παιδικό γυμναστήριο.
– Παιχνίδια με χρώματα: Όταν ξεκινήσει να πιάνει αντικείμενα, μπορεί να αξιοποιήσει τέτοια παιχνίδια ώστε να ενθαρρύνεται να χρησιμοποιεί τα χέρια του και να διακρίνει διαφορετικά υλικά και ήχους.
– Παιχνίδια-κρίκοι: Όταν το μωρό μπορεί να φέρει τα χέρια του στο στόμα μπορεί να παίξει με πλαστικά, άθραυστα και βέβαια μη τοξικά παιχνίδια ώστε να μάθει να εξερευνά γεύσεις, υφές, υλικά και θερμοκρασίες με το στόμα του.
– Εικόνες, φωτογραφίες, σκίτσα: Όταν μπορεί να προσηλώνει το βλέμμα του, το μωρό μπορεί να ασχοληθεί με ζωγραφιές και φωτογραφίες ώστε με ευχαρίστηση να μαθαίνει σχήματα, χρώματα και μορφές.
6-18 μηνών
– Κουδουνίστρες, χαρτιά για σκίσιμο, παιχνίδια που παράγουν ήχους: Παιχνίδια ιδανικά όταν το παιδί μαθαίνει να πιάνει και να χρησιμοποιεί αντικείμενα, ώστε να αποκτήσει νέες δεξιότητες και να αντιληφθεί τη σχέση της δράσης με το αποτέλεσμα.
– Μαλακές μπάλες, ξύλινα οχήματα, υφασμάτινοι κύβοι: Ιδανικά όταν το μωρό μπουσουλάει, ώστε να έχει κίνητρο να ασκήσει το σώμα του.
– Παιχνίδια πολλαπλών δραστηριοτήτων:Όταν το μωρό μάθει να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του, μπορεί να χρησιμοποιεί παιχνίδια με πολύπλοκες κινήσεις. Τα μουσικά παιχνίδια είναι μια καλή επιλογή.
– Κύβους όλων των μεγεθών: Μπορεί να βάζει και να βγάζει, να ρίχνει, να πετάει, να χτυπάει μεταξύ τους, ώστε να αναπτύξει έλεγχο για τα πράγματα που χρησιμοποιεί.
– Καθρέφτες: Το μωρό γνωρίζει ότι είναι ένα ορισμένο πρόσωπο ενώ αναγνωρίζει τον εαυτό του και τους άλλους.
– Μαλακά, χνουδωτά παιχνίδια: Όταν το μωρό γίνεται πιο κινητικό, μπορεί να πετάει και να ψάχνει αυτά τα παιχνίδια.
– Παιχνίδια που μπορεί να σπρώχνει: Θα το βοηθήσουν να αποκτήσει ισορροπία και εμπιστοσύνη στην όρθια θέση.
– Βιβλία, μουσική, τραγούδια: Πολύ σημαντικά γιατί το βοηθούν στην επικοινωνία.
18 μηνών – 2,5 ετών
– Παιχνίδια με ρόδες μπου μπορεί να τα σπρώχνει: Αρέσουν στο παιδί γιατί χαίρεται με τον θόρυβο που κάνουν.
– Παιχνίδια που μπορεί να τα οδηγεί: Όταν μπορεί να σπρώχνει με τα πόδια του, γιατί απαιτούν έλεγχο της κίνησης, της ταχύτητας, της ισορροπίας.
– Φτυαράκια, κουβαδάκια, τσουγκράνες: Με αυτά αποκτά εμπειρία από την αίσθηση των υλικών, την υφή και το χρώμα τους.
– Τηλέφωνα, κατσαρόλες, πιάτα: Τα συγκεκριμένα παιχνίδια διεγείρουν την φαντασία και την μίμηση.
– Μολύβια, κατασκευές, απλά παζλ, κύβοι: Όταν μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα γιατί μπορεί έτσι να αναπτύξει δεξιότητες.
– Αυτοκινητάκια, κούκλες, ζώα, καρότσια: Όταν θέλει να φτιάξει τον κόσμο του, γιατί με αυτά θα νιώσει και θα καταλάβει τον κόσμο καλύτερα.
– Βιβλία με εικόνες, μικρές ιστορίες, τραγουδάκια: Το παιδί ευχαριστιέται κοιτάζοντας, τραγουδώντας, χορεύοντας γιατί έτσι μαθαίνει για τον κόσμο που μέσα του ζει.
2,5 – 4 ετών
– Τρίκυκλα ποδηλατάκια: Όταν έχουν δυναμώσει τα πόδια του, ώστε να συντονίσει την κίνηση, την ισορροπία και την ταχύτητα.
– Παιχνίδια που επιβάλουν τρέξιμο, πιάσιμο, πηδήματα: Όταν το παιδί έχει πολύ ενέργεια, ώστε να αναπτύξει δύναμη και σιγουριά.
– Τύμπανα, ξυλόφωνα, πνευστά: Του αρέσει να παίζει με τους ήχους, προκειμένου να μάθει να τους ξεχωρίζει.
– Κούκλες, τρενάκια, αυτοκινητάκια, κουκλόσπιτα: Όταν θέλει να μιμηθεί, ώστε να σκεφτεί για την οργάνωση του κόσμου.
– Μαρκαδόρους, δαχτυλομπογιές: Θέλει να τα χρησιμοποιήσει για να φανταστεί και να δημιουργήσει.
– Παιχνίδια κατασκευών, παζλ, ντόμινο: Συγκεντρώνεται για να μάθει να αναπτύσσει στρατηγικές σκέψης.
– Βιβλία, απλά παραμυθάκια: Ώστε να μάθει να μιλά καλύτερα, να χαίρεται, αλλά και να γνωρίζει τον κόσμο.
– Ρούχα, καπέλα, στολίδια: Όταν θέλει να παίζει μόνο του ή με άλλα παιδιά ρόλους, ώστε να προετοιμάζεται για τη ζωή.
H αναπτυξιακή παιδίατρος κα. Ιωάννα Αντωνιάδου-Κουμάτου επισημαίνει επίσης ότι, καθώς το παιδί μεγαλώνει και έχει αρκετά παιχνίδια, πρέπει να έχει την δυνατότητα να τα φτάνει και να παίζει μαζί τους χωρίς υποχρεωτικά τη βοήθεια των γονιών. Έτσι, οι γονείς πρέπει να φροντίσουν ώστε η αποθήκευσή τους να έχει νόημα, λογική και στόχο. Μερικές συμβουλές είναι οι ακόλουθες:
– Όχι όλα τα παιχνίδια άνω-κάτω.
– Τα παιχνίδια θα πρέπει να είναι τοποθετημένα ανά θέμα σε μικρά κουτιά, ράφια ή συρτάρια και οι γονείς να επιμείνουν το παιδί να παίζει με το επόμενο, αφού μαζέψει το προηγούμενο παιχνίδι.
– Πρέπει το παιδί να μάθει ότι δεν μπορεί να παίζει σε όλους τους χώρους του σπιτιού.
– Είναι απαραίτητο να τακτοποιούν οι γονείς τα παιχνίδια μαζί του, γιατί έτσι τακτοποιείται η σκέψη του και παίζει πιο χαρούμενο και συγκεντρωμένο.
Επιμέλεια κειμένου: Αναστασία Τσαφέρη
Πηγή : mama365