Φωτογραφίες © Laurie Flickinger
Πολλές φορές οι ενήλικες δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους είτε τα ευχάριστα (χαρά, ευτυχία, ενθουσιασμός) είτε τα μη ευχάριστα (λύπη, στεναχώρια, θυμός). Τα εσωτερικεύουν και οι γύρω τους δεν μπορούν να τους συναισθανθούν και να επικοινωνήσουν ικανοποιητικά μαζί τους.
γράφει η Γεωργία Πουλημενέα, MSc / Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχολόγος Υγείας
Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στα παιδιά τα οποία μιμούνται ως ένα βαθμό την συμπεριφορά και τη στάση των γονιών τους ακόμη κι όταν οι ενήλικες δεν εκφράζονται λεκτικά αλλά με μη λεκτικό τρόπο (εκφράσεις προσώπου, ένταση στην ατμόσφαιρα, στάση σώματος). Άλλοτε πάλι τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να εκφράσουν το πώς νιώθουν χρησιμοποιώντας λέξεις. Παρακάτω θα δούμε κάποιους τρόπους που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να εκφραστούν χρησιμοποιώντας άλλα μέσα (λεκτικά ή μη).
Ζωγραφίστε μαζί
Όταν το παιδί σας δεν μπορεί να εκφράσει ακριβώς πως νιώθει ή αν θέλετε να το παροτρύνετε να εκφραστεί για κάτι που συνέβη στο σπίτι ή στο σχολείο προτείνετέ του να ζωγραφίσετε μαζί. Μέσα στη ζωγραφιά του θα συμπεριλάβει όλους τους φόβους και τις ανησυχίες του αλλά και την χαρά και τον ενθουσιασμό του. Ενώ ζωγραφίζετε παροτρύνετέ το να σας μιλήσει για τα πρόσωπα ή τα σκίτσα που ζωγραφίζει. Θα μάθετε πολλά ενώ το παιδί σας θα είναι πιο ανακουφισμένο που εξέφρασε τα συναισθήματά του.
Παρακολουθείστε μαζί μια παιδική ταινία
Μπορείτε να επιλέξετε μια ταινία που θα έχει παρόμοιο θέμα με αυτό που υποψιάζεστε ότι απασχολεί το παιδί. Για παράδειγμα αν το παιδί σας έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στην εξωτερική του εμφάνιση και οι συμμαθητές του το κοροϊδεύουν μπορείτε να δείτε μαζί το Dumbo, το ελεφαντάκι. Στη συνέχεια συζητήστε για τα πρόσωπα της ιστορίας και το πώς ένιωθε το καθένα. Σύντομα θα δείτε πως το παιδί θα ταυτιστεί με ένα χαρακτήρα και μέσω αυτού θα εκφράσει τα δικά του συναισθήματα.
Δραματοποιήστε την ιστορία ή την ταινία
Μπορείτε αφού το παιδί έχει μοιραστεί μαζί σας την ιστορία που αφορούσε τους χαρακτήρες της ζωγραφιάς του να δραματοποιήσετε την ιστορία. Μοιράστε τους ρόλους. Δώστε στο παιδί σας το ρόλο που ταυτίστηκε μαζί του και αναλάβετε κι εσείς ένα ρόλο. Όταν όλο αυτό αναπαρασταθεί (σαν να είστε ηθοποιοί και να παίζετε το ρόλο σας σε παράσταση) το παιδί θα έχει την ευκαιρία να βιώσει, να αποδεχτεί και να επιλύσει αυτό που νιώθει και του συμβαίνει!
Η συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη ζωή του και παράλληλα είναι μεγάλο εφόδιο για την ψυχική του ισορροπία. Έτσι ως γονείς μπορούμε να το έχουμε υπόψη και να την καλλιεργούμε όσο περισσότερο μπορούμε.
Η Γεωργία Πουλημενέα γεννήθηκε στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Κατόπιν
μετεκπαιδεύτηκε στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Victor Segalen Bordeaux 2 στη Γαλλία ολοκληρώνοντας την ειδίκευσή της στην Κλινική Ψυχολογία και Ψυχολογία της Υγείας. Διάθετει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος (Aρ. Πρωτ:Υ15052).
Παράλληλα πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Ωνάσειο
Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και στο νοσοκομείο Saint–Andre στο τμήμα
Δερματολογίας–Ογκολογίας στο Bordeaux ενώ εμπλούτισε την εργασιακή της εμπειρία στην Εταιρία Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιών και Ενηλίκων “Ιρις” (Κέντρο Ημέρας) και στο κέντρο Αποκατάστασης “Ανάπλαση”. Επίσης εργάστηκε στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών παρέχοντας ψυχολογική υποστήριξη σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς ενώ οργάνωσε και πραγματοποίησε μια σειρά από προγράμματα πρόληψης (για την επιθετικότητα, την διαφορετικότητα, την συναισθηματική νοημοσύνη κ.τ.λ.) εντός των τάξεων με επιτυχία.
Διαθέτει εμπειρία στο χώρο της γηριατρικής καθώς συνεργάστηκε με το Πρότυπο Κέντρο Αlzheimer “Άγιος Γεώργιος”. Από το 2009 είναι επιστημονική συνεργάτης του Ναυτικού Νοσοκομείου στη Νευρολογική Κλινική όπου εργάζεται με ενήλικες με νευρολογικά προβλήματα
(σκήρυνση κατά πλάκας, Αlzheimer, Parkinson, Άνοια), φοβίες, κρίσεις
πανικού, διαταραχές διάθεσης και συμπεριφοράς, αγχώδεις διαταραχές,
διαταραχές προσωπικότητας και δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις.
Η ίδια συνεχίζει την επιμόρφωσή της παρακολουθώντας συνέδρια και
σεμινάρια για ποικίλα ψυχοκοινωνικά θέματα ενώ έχει πραγματοποιήσει ομιλίες για γονείς και φροντιστές ατόμων με διάφορες παθήσεις. Διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στον Πειραιά όπου ασχολείται με ενήλικες, εφήβους και παιδιά.