Τα χαρακτηριστικά στάδια ανάπτυξης των παιδιών

Τα χαρακτηριστικά στάδια ανάπτυξης των παιδιών: Από τη γέννηση ενός παιδιού και μέχρι την ηλικία των 5 ετών εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια ανάπτυξης τα οποία θα σηματοδοτήσουν τη μετέπειτα εξέλιξη του παιδιού σε διάφορους τομείς. Τα στάδια ανάπτυξης αφορούν κυρίως τον συναισθηματικό, οπτικο-κινητικό, γλωσσικό, γνωστικό και κοινωνικό τομέα. Κατά το πρώτο και δεύτερο έτος το παιδί παρουσιάζει, ανά τρίμηνο, μεγάλη εξέλιξη σε όλους τους τομείς.

Κάθε φορά που οι γονείς επισκέπτονται τον παιδίατρο θα πρέπει να συζητούν τη συμπεριφορά του παιδιού και αν τους προβληματίζει η αργοπορία κατάκτησης σε μερικά στάδια να συζητούν μαζί του. Τα αναπτυξιακά στάδια δεν εμφανίζονται σε όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό, όμως οι ηλικίες που αναφέρονται και αναλυτικά παρακάτω είναι ενδεικτικές για την κατά μέσο όρο εκδήλωσης των αντίστοιχων σταδίων.

Σε ηλικία 3 μηνών

Αρχίζει να:
• Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο με τα οικεία πρόσωπα
• Παρατηρεί αντικείμενα και πρόσωπα
• Αναγνωρίζει τα οικεία πρόσωπα και απολαμβάνει την αλληλεπίδραση μαζί τους, διαμορφώνοντας με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του την αντίστοιχη συναισθηματική έκφραση
• Στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου
• Απλώνει τα χέρια του και αρπάζει μικρά αντικείμενα/παιχνίδια
• Προσπαθεί να στηρίξει το κεφάλι του
• Ξεκινά να παράγει ήχο

Σε ηλικία 7 μηνών

Αρχίζει να:
• Βαβίζει (σχηματίζει συλλαβές)
• Αντιδρά στο άκουσμα του ονόματος του
• Ανταποκρίνεται και προσπαθεί να μιμηθεί τους ήχους που ακούει
• Αλληλεπιδρά με οικεία πρόσωπα στο κοινωνικό παιχνίδι
• Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που του αρέσουν ακόμη και αν βρίσκονται μακριά του
• Μπουσουλάει και επεξεργάζεται τα ερεθίσματα με τα χέρια και το στόμα
• Στηρίζει το επάνω μέρος του σώματος του και κάθεται
• Εκφράζει τα συναισθήματα του με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του

Σε ηλικία 12 μηνών

Αρχίζει να:
• Προσκολλάται στο πρόσωπο που το φροντίζει και το αναζητά όταν φεύγει από το οπτικό του πεδίο
• Μιμείται εκφράσεις του προσώπου και χειρονομίες
• Λέει συλλαβές και συνήθως, τις λέξεις «μαμά», «μπαμπά»
• Μπουσουλάει ή αρχίζει να λυγίζει τα γόνατα ή στέκεται
• Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια π.χ. αλλάζοντας ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο
• Τοποθετεί ή βγάζει από το κουτί αντικείμενα
• Κατανοεί απλές οδηγίες και ανταποκρίνεται σε αυτές π.χ «κάνε γεια» «δώσε φιλάκια»
• Παρατηρεί τα αντικείμενα

Σε ηλικία 15 – 24 μηνών

• Έχει βλεμματική επαφή όταν του μιλάνε
• Απλώνει τα χέρια προκειμένου να εκφράσει την επιθυμία του για αγκαλιά
• Χαιρετά είτε σχηματίζοντας κάποια συλλαβή είτε με την κατάλληλη χειρονομία
• Κατανοεί και ανταποκρίνεται σε μεγαλύτερη γκάμα οδηγιών
• Λέει «μαμά», «μπαμπά» και άλλες λέξεις
• Μπορεί να λέει και δύο λέξεις μαζί
• Παρατηρεί εικόνες από αντικείμενα και τα δείχνει
• Ονομάζει αντικείμενα που του δείχνουν
• Δίνει αντικείμενα που του ζητούν
• Μιμείται δραστηριότητες που έχει δει να κάνουν οι γονείς π.χ. οικιακές εργασίες
• Δείχνει ενδιαφέρον για άλλα παιδιά

Εάν μετά την ηλικία των 2 ετών το παιδί δεν έχει αναπτύξει καθόλου λόγο ή δεν εκδηλώνει τάση για επικοινωνία και γενικώς, δεν έχει κατακτήσει αρκετά από τα προαναφερόμενα, καλό θα ήταν να απευθύνεστε και σε άλλους εξειδικευμένους επιστήμονες που θα σας βοηθήσουν και θα σας συμβουλεύσουν για το τι χρειάζεται να κάνετε.

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955 & 6934-457847

Γεράσιμος Ρούσσος

Επιστημονικός υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου Ειδικής Αγωγής: «Ανάπτυξη & Εκπαίδευση»
MSc στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
Επιστημονικός Συνεργάτης Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Κλινικής
Παίδων Αγλαΐας Κυριακού
Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης & Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T. – Εμψυχωτής
Ειδικευμένος στην Ειδική Αγωγή (μέθοδοι, διαγνωστικά εργαλεία & ανιχνευτικά test)

Γεράσιμος Ρούσσος

Ο Ρούσσος Γεράσιμος είναι εξειδικευμένος στην Παιδιατρική Εργοθεραπεία από το 1990 και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (MSc) στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Έχει ολοκληρώσει από το 2006-2010 τις σπουδές του στο τμήμα Ψυχολογίας του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης. Διαθέτει πλούσια εμπειρία (28 έτη) στο χώρο της ειδικής αγωγής και έχει παρουσιάσει εργασίες του σε αρκετά Διεθνή Ιατροψυχολογικά και Παιδαγωγικά συνέδρια και Επιστημονικές Ημερίδες.

Είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος, από το 2000, του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών “Ανάπτυξη & Εκπαίδευση“.

Είναι αναγνωρισμένος συνεργάτης και εξουσιοδοτημένος να χορηγεί το Α’ ΤΕΣΤ (τεστ σχολικής ετοιμότητας) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από το 2007 και το ΑΘΗΝΑ ΤΕΣΤ (διαγνωστική μέθοδος που εντοπίζει με ακρίβεια τις δυσκολίες μάθησης).

Είναι Επιστημονικός συνεργάτης της Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Κλινικής Παίδων του Νοσοκομείου Αγλαΐα Κυριακού καθώς επίσης και του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης.

Έχει πιστοποιηθεί να χορηγεί την Πρότυπη Αναπτυξιακή Δοκιμασία Ανίχνευσης Διαταραχών Επικοινωνίας “παις“.

Είναι πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων και Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης.