Run Marco! Το παιχνίδι περιπέτειας που διδάσκει προγραμματισμό σε παιδιά

runmarco1

Οι υπολογιστές βρίσκονται παντού! Στα τηλέφωνά μας, στις τηλεοράσεις μας, στα ψυγεία μας και τώρα πλέον και στα ρολόγια μας!

Αυτές οι απίστευτες μηχανές έχουν αλλάξει τον τρόπο που κάνουμε διάφορα πράγματα. Ένα παράδειγμα είναι οι επεξεργαστές κειμένου που μας βοηθούν να καταγράψουμε ηλεκτρονικά τις σκέψεις μας και να τις μοιραστούμε γρήγορα με άλλους. Άλλο παράδειγμα είναι τα συστήματα κοινωνικής δικτύωσης και οι εφαρμογές μηνυμάτων που μας βοηθούν να επικοινωνούμε στιγμιαία όσο μακριά κι αν βρισκόμαστε. Οι υπολογιστές έχουν όμως αλλάξει και το τρόπο που σκεφτόμαστε και παίρνουμε αποφάσεις. Μας δίνουν πρόσβαση σε πληροφορίες με τρόπους που δεν ήταν δυνατό να έχουμε στο παρελθόν. Ένα παράδειγμα είναι η γνώση που έχει συγκεντώσει ή Wikipedia αλλά και η δύναμη της μηχανής αναζήτησης Google. Πλέον δεν χρειάζεται να απομνημονεύουμε πληροφορίες που μπορούμε άμεσα να βρούμε με τη μηχανή της Google!

iwatch

Οι υπολογιστές έχουν εξελιχθεί αναμφισβήτητα σε μια επέκταση του μυαλού μας! Μπορεί να φανταστεί κανείς τη δύναμη του να μπορεί να ελέγξει αυτές τις μηχανές. Να ξέρει πως να τους δώσει οδηγίες βήμα-βήμα για να επιλύσουν ένα πρόβλημα. Τότε θα μπορούσε κανείς να τροφοδοτήσει τον υπολογιστή με τις σχετικές πληροφορίες και να πάρει μια λύση γρήγορα και ακούραστα. Αυτό θα μπορούσε να βελιτώσει σημαντικά τόσο την προσωπική μας όσο και την επαγγελματική μας ζωή.

Η τέχνη του προγραμματισμού υπολογιστών είναι ακριβώς αυτό δηλαδή το να συνδυάζουμε μια σειρά διαδοχικών οδηγιών που «εξηγούν» στον υπολογιστή πώς να λύσει ένα πρόβλημα. Καθένας μπορεί να μάθει αυτή την τέχνη. O καλύτερος τρόπος για να βοηθήσει κανείς κάποιον να φτάσει στο σημείο να κατέχει την τέχνη του προγραμματισμού είναι με το κάνει τη διαδικασία εκμάθησης διασκεδαστική μέσω παιχνιδιών.

Έχοντας αυτό κατά νου και ξεκινώντας από τα νεότερα παιδιά (6 – 12 ετών) η ελληνική startup εταιρεία Allcancode δημιούργησε ένα παιχνίδι περιπέτειας το Run Marco! (Τρέξε Μάρκο!) με το οποίο τα παιδιά μυούνται στην τέχνη του προγραμματισμό υπολογιστών. Πώς; Ο παίκτης καθοδηγεί τον κεντρικό ήρωα με εντολές σε μια οπτικοποιημένη γλώσσα προγραμματισμού. Ο κεντρικός χαρακτήρας Marco ξεκινάει ένα μακρύ ταξίδι στο οποίο ανακαλύπτει περισσότερα για τον εαυτό του. Στη διάρκεια της διαδρομής, φίλοι τον βηθούν και εχθροί των εμποδίζουν. Τα επίπεδα του παιχνιδιού βάζουν στόχους που ο Marco πρέπει να πετύχει με την καθοδήγηση του παίκτη μέσω οδηγιών βήμα προς βήμα. Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η πλούσια ιστορία στην οποία βασίζεται, ο ειδικός σχεδιασμός ώστε να παρουσιάζονται με απλότητα ακόμη και περίπλοκες έννοιες της επιστήμης υπολογιστών αλλά και τα υψηλής ποιότητας γραφικά και ήχος.

10659423_870441542974242_3800541577804175348_n

Η Allcancode επέλεξε να χρησιμοποιήσει μία δική τους σχεδίασης οπτικοποιημένη γλώσσα αντί μιας επαγγελματικής που χρησιμοποιούν επαγγελματίες προγραμματιστές. Είναι πολύ πιο εύκολο να την κατανοήσει κανείς στα πρώτα του βήματα και πιο διασκεδαστική στην χρήση. Οι επαγγελματίες προγραμματιστές τείνουν να διαφωνούν ως προς το ποια είναι η καλύτερη γλώσσα προγραμματισμού. Αλλά στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καλύτερη και χειρότερη αλλά περισσότερο ή λιγότερο κατάλληλη για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα ή εφαρμογή. Μόλις κάποιος φτάσει στο σημείο να κατέχει την τέχνη του προγραμματισμού χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε γλώσσα τότε μπορεί να μάθει και να εφαρμόσει οποιαδήποτε άλλη. Γιατί οι γλώσσες των υπολογιστών είναι ένα μέσο για να εκφράζουμε λύσεις προβλημάτων με έναν τρόπο που μπορούν να καταλάβουν και να εκτελέσουν οι υπολογιστές.

screen2

Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο σε όλες τις πλατφόρμες:

Browsers (Windows και Mac)

http://marco.allcancode.com

Google Chrome μέσω Chrome Web Store (Windows και Mac)

http://chrome.google.com/webstore/detail/run-marco/objdeaibfajdoeikopmgincdhjifjfle

Google Play για Android Tablets (7” και πάνω)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.allcancode.runmarco

Apple App Store for iPad (iPad 2 και πάνω)

https://itunes.apple.com/us/app/run-marco!/id919554969

screen1

Λίγα λόγια την ομάδα Allcancode

Η έρευνα στο εκπαιδευτικό αντικείμενο ξεκίνησε από τον Κώστα Καρολεμέα το Σεπτέμβριο του 2011 μέσα από την ανάγκη να διδάξει προγραμματισμό στον 5χρονο τότε γιό του. Η ιδέα παρουσιάστηκε λίγους μήνες αργότερα στο Startup Weekend Athens 2012 και τράβηξε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων. Η ομάδα συγκροτήθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και τον Ιανουάριο του 2014 ξεκίνησε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του παιχνιδιού. Η ομάδα περιλαμβάνει σχεδιαστή UI, εικονογράφο, animator, συγγραφέα, σχεδιαστή παιχνιδιών, και μουσικό. Το καλοκαίρι του 2014 μια πρώτη (alpha) έκδοση δοκιμάστηκε με τη βοήθεια εκπαιδευτικών και παιδιών και το Σεπτέμβριο ανακοινώθηκε η πρώτη επίσημη έκδοση. Μεταφράστηκε σε 19 γλώσσες με τη βοήθεια των πρεσβευτών της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα (EU Code Week) αλλά και εκπαιδευτικών από τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές χώρες. Σήμερα η ομάδα συνεργάζεται με εκπαιδευτικούς και ειδικούς στη διδασκαλία πληροφορικής σε διάφορες χώρες και βελτιώνει διαρκώς το παιχνίδι τόσο σε θέματα εκπαιδευτικού αντικειμένου, όσο και σε θέματα χρηστικότητας και διασκέδασης. Γιατί ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι πρέπει να είναι πάνω από όλα διασκεδαστικό.